Utstillingslokalene til kunstakademiet i Dresden bærer tydelig preg av bombingen under krigen. Foto: Susanne Svenseid

Norske Kunstforeninger feirer neste år 40-årsjubileum med en studiereise til Tyskland, hvor kunstforeningene har sine røtter. 26.–29. april 2018 får du blant annet oppleve det ærverdige kunstakademiet i Dresden, foredrag og guiding ved Gunnar Danbolt, og besøk i studioet til den verdenskjente kunstneren Olafur Eliasson i Berlin.

Det er sterke bånd mellom Tyskland og kunstforeningene i Norge. Den første norske kunstforeningen ble etablert i Christiania i 1836, som et resultat av at professor J. C. Dahl ved Kunstakademiet i Dresden, bragte ideen med seg til Norge. Studiereisen tar oss med tilbake til røttene i Dresden, og til Berlin hvor vi vil se nærmere på de tette båndene mellom norske samtidskunstnere og den tyske kunstmetropolen.

Opp gjennom historien har flere norske kunstnere hatt tilhold i de tyske kulturbyene Berlin, Dresden Düsseldorf, München og Leipzig, blant dem Edvard Munch, Adolf Tiedemann, Hans Gude, Harriet Backer, Kitty Kielland, Gustav Vigeland, Henrik Ibsen, Edvard Grieg, Agathe Backer Grøndahl, Bjørnstjerne Bjørnson, Hulda Garborg og Camilla Collett. På 1980-tallet begynte Berlin igjen å tiltrekke seg kunstnere, som norske Olav Christopfer Jenssen, AK Dolven og Bente Stokke. Utover 1990-tallet kom Lars Ramberg, Vibeke Tandberg og Mette Tronvoll, og i 2000 ble det første norske galleriet etablert i Berlin. Siden har både yngre og etablerte kunstnere strømmet til byen.

Den Berlin-baserte kuratoren Helga-Marie Nordby har lagt et innholdsrikt og spennende program for oss. Blant annet vil kunsthistoriker Gunnar Danbolt følge oss til Dresden og fortelle om byens historie, kunst og arkitektur. Kunstakademiet i byen tar oss i mot, vi får omvisning og studentene holder åpne atelierer. Her besøker vi også en av Dresdens kunstforeninger. Berlin byr blant annet på atelierbesøk hos den verdenskjente danske-islandske kunstneren Olafur Eliasson, det blir mottakelse i Den norske ambassaden, og Berlins eldste kunstforening i drift ønsker oss velkommen på omvisning og fest. Samme helg arrangeres også kunstvårens vakreste eventyr, Berlin Gallery Weekend.

Påmelding innen 15. september

Det praktiske ved reisen tar turoperatøren Vista Travel seg av. Fly tur/retur Oslo–Berlin, buss, guiding, fagprogram, omvisninger, mottakelser, hotellovernatting og de fleste måltider er inkludert i en felles pakke. Alle overnattinger blir på det firestjerners hotellet Berlin Mark Hotel på Kurfürstendamm i Berlin, frokost er inkludert. For dem som ønsker det vil det være mulig å legge til tilslutningsfly fra Gardermoen, hotellovernatting på Gardermoen onsdag–torsdag og middag lørdag kveld.

Merk at studieturen primært er for styremedlemmer i kunstforeningene; den skal gi faglig påfyll og mulighet for erfaringsutveksling og nettverksbygging. Informasjon om påmelding og priser er sendt på e-post til alle kunstforeninger og styremedlemmer.

Foreløpig program for studietur til Berlin og Dresden

Onsdag 25. april 2018

Gardermoen

17.00–20.00

Årsmøte Norske Kunstforeninger

Torsdag 26. april

Gardermoen–Berlin

07.40–09.15
eller
12.15–13.50

Fly Oslo Gardermoen–Berlin (deltakerne fordeles på to ulike avganger, direktefly, Norwegian)

19.00–21.00

Mottakelse Den norske ambassaden i Berlin, med faglig og kunstnerisk program

Fredag 27. april

Dresden

08.30–10.30

Buss Berlin-Dresden, kunsthistoriker Gunnar Danbolt er med som guide

11.00

Kunstakademie HfBK Dresden, introduksjon ved rektor Matthias Flügge

10.30

Forelesning om J.C. Dahl, norske kunstnere i Dresden og etableringen av kunstforeningene i Norge, ved Gunnar Danbolt

12.15

Omvisning på kunstakademiet, hvor kunststudentene har åpne atelierer

13.15–14.00

Felles lunsj

14.00–16.30

Egentid i Dresden (Frauenkirche, Gemäldegalerie Alte Meister, Grünes Gewölbe etc.)

17.00

Omvisning i kunstforeningen Riesa Efau Kultur Forum Dresden

18.00

Avreise Dresden