Marthe Elise Stramrud ble tildelt Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen i 2012, og som en del av prisen ble separatutstillingen Crooked Trinkets vist i fem kunstforeninger  2013–2014.

Marthe Elise Stramrud jobber hovedsakelig med fotografi hvor hun presenterer representasjoner av ulike skulpturelle komposisjoner. Gjenkjennelige hverdagsobjekter løsrives fra sin tiltenkte kontekst, og settes sammen igjen i rendyrkede komposisjoner som fremstår vare, autentiske, og tilsynelatende enkle. Komposisjonene avslører hverdagsobjektenes iboende potensial til å opptre både som arkitektur, figur, landskap eller fantasifulle vesener.

Den nøytrale fotografiske fremstillingen – ofte i et lite format – skaper et særegent intimt rom som gjør at betrakteren mister opplevelsen av objektenes dimensjon og inviterer til en ekstra oppmerksomhet til tekstur, form, lys og skygge.

Untitled (Livingroom Poetics No 9), 2013, Marthe Elise Stramrud.

Marthe Elise Stramrud (f. 1984 i Kristiansand) mottok Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen for fotoserien Livingroom Poetics på Høstutstillingen i 2012. Hun har en bachelorgrad i fotografi fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, og har også studert ved Högskolan för fotografi i Göteborg, Oslo Fotokunstskole og Prosjektskolen. Stramrud ble tildelt Sørlandsutstillingens reisestipend 2012.

Crooked Trinkets er Stramruds første separatutstilling og er en samproduksjon med Norske Kunstforeninger – den utgjør det første kapittelet i en serie av fem utstillinger. Utstillingsturneen er en del av Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen.

Utstillingsturné

Kristiansand Kunsthall 17.08–29.09.2013
Kunsthall Stavanger 10.11.–15.12.2013
Voss Kunstlag 18.01.–15.02.2014
Svolvær Kunstforening 01.03.–16.03.2014
Levanger Kunstforening 26.04–18.05.2014

Self Portrait (Tree Pose), 2012, Marthe Elise Stramrud.