En mettet fargepalett og geometriske former er viktige elementer i Susanne Kathlen Maders malerier og skulpturelle vegginstallasjoner. Debutantprisvinnerens utstillingsturné Supersaturations ble vist i fem kunstforeninger i perioden 2014–2015.

I Susanne Kathlen Maders vegginstallasjoner møter store geometriske former hårfine linjer og skulpturelle tredimensjonale objekter. Komposisjonen utfoldes som et oppløst partitur, der ytterpunkter som balanse og ubalanse, tyngde og letthet, harmoni og atonalitet spiller viktige roller. Verkene gir assosiasjoner til den russiske suprematisten Kasimir Malevitsj, konstruktivisten Vasilij Kandinskij og Bauhaus-skolen.

Fascinasjonen for farge og dens virkning i rom, styrte Mader mot et non-figurativt uttrykk, der fargene blir hovedaktøren i maleriene. Mader presser fargene mot en svært høy metning, som nærmer seg det som i kjemien kalles overmetning eller supersaturation. Det er en ustabil tilstand der metningen overgår sitt eget balansepunkt, som en spent fjær som spontant kan sprette tilbake til utgangspunktet.

På hvert av utstillingsstedene laget Mader et stedsspesifikt verk, som dels var planlagt, og dels drevet av improvisasjon og intuisjon. Mader er opptatt av hvordan maleri direkte på vegg i kombinasjon med tredimensjonale objekter, griper inn i arkitekturen og endrer rommets karakter. Disse verkene kan derfor ikke forstås som rene malerier eller rene skulpturer, men som romlige installasjoner.

La serrure, 2013, akryl på finer, 93 cm diameter, Susanne Kathlen Mader

Susanne Kathlen Mader er født i 1964 i Walsrode i Tyskland. Hun har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Braunschweig. Siden 1998 har Mader bodd og arbeidet i Norge. I tillegg til å ha hatt separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger, står hun bak flere offentlige utsmykninger.

På Høstutstillingen i 2013 ble Susanne Kathlen Mader tildelt Norske Kunstforeninger debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen for verket Hendelser i stor høyde. Formålet med prisen på 50 000 kroner er å løfte fram og synliggjøre norske samtidskunstnere. Som en del av prisen får vinneren i samarbeid med Norske Kunstforeninger mulighet til å vise en separatutstilling i et utvalg kunstforeninger. Til utstillingsturneen ble det laget en katalog, og det ble arrangert samtaler med kunstneren på visningsstedene.

Prisen og utstillingsturneen ble støttet av NorgesGruppen.

Utstillingsturné

Mandal Kunstforening 11.10–02.11.2014
Sandnes Kunstforening 13.11–14.12.2014
Steinkjer Kunstforening 24.01–22.02.2015
Rana Kunstforening 22.03–24.04.2015
Oslo Kunstforening 12.05–21.06.2015

Detalj fra Shahrázáds fortellinger II, akrylfarge/3D-print/alumninium på vegg, 320 x 600 x 40 cm, 2014, Susanne Kathlen Mader, Sandnes Kunstforening. Foto: Susanne Kathlen Mader.