I 2017 er det femte gang Høstutstillingen formidler utvalgte videoverk til kunstforeninger rundt om i landet. Samarbeidet med Norske Kunstforeninger er viktig av mange grunner, ikke minst bidrar det til å gjøre Høstutstillingen til en nasjonal utstilling – ikke bare for kunstnerne som deltar, men også for publikum som kan se kunsten der de bor.

De utvalgte videoarbeidene som vil bli vist i kunstforeninger over hele Norge er Strim (2017) av Aleksander Johan Andreassen, Ponytales (2014) av Siri Bråtveit og Leave Fucking «Society» Alone (2015) av Daisuke Kosugi. Med bevegelse som en fellesnevner, forteller årets tre filmer på hver sin måte noe om hva de vil si å være menneske i dag. I videoprogrammet møter vi utforskende fortellerformer og krysninger mellom dokumentar og kortfilm. Med variasjon i uttrykk, tematikk og teknikk, viser arbeidene videokunstens største styrke – mediets plastiske muligheter. I videokunsten kan historiefortelling foregå på andre og nye måter.

Høstutstillingen har som mål å vise hva som røre seg i norsk samtidskunst. Alle kan søke om å få stille ut på Høstutstillingen. Deltakerne vurderes og velges av en jury bestående av kunstnere. I år representerer Lars Korff Lofthus, Anne Karin Jortveit, Kjetil Skøien, Josefine Lyche, Kristine Fornes og Rita Marhaug Den nasjonale jury.

Siri Bråtveit, Ponytales (2014) – 14:16 minutter

Cheerleading handler om å trekke pusten, om å være uredd. Eller å gjøre seg uredd. Både for dem som står på ett ben med knyttneven i været flere meter over bakken, og for den som står under og skal ta imot den som er på vei ned gjennom luften. Det handler om styrke. Og mest av alt handler det om tillit. Om noen trekker seg, kan utfallet bli fatalt. Tenåringsjentene vi møter i Ponytales er usikre hver for seg, men på trening må de stole både på seg selv og på lagvenninnene sine. Ponytales er en film om samhold, om å gjøre seg sterk og om girl power. For filmen Ponytales vant Bråtveit prisen for Beste Nordiske Studentfilm under dokumentarfilmfestivalen Nordic Doc i 2014.

Siri Bråtveit (1987) er født og oppvokst i Suldal og bor i dag i Oslo. Hun er utdannet litteraturviter i Bergen, og har en Bachelor i dokumentarfilmproduksjon fra Høgskolen i Lillehammer. Innen film har Bråtveit de senere årene undersøkt landskapet mellom dokumentar og fiksjon.

Stillbilde fra Daisuke Kosugi, Leave Fucking «Society» Alone(2015).

Daisuke Kosugi, Leave Fucking «Society» Alone (2015) – 04:36 minutter

I filmen Leave Fucking «Society» Alone ser Kosugi på hvordan vi beveger kroppen og hvilken effekt dette har på rytme og poesi. Videoen er montert sammen av korte sekvenser hentet fra internett. Vi ser blant annet tradisjonell japansk dans, kappgang, nærbilder av trampende føtter, og symboler hentet fra danse- og klubbkulturer. Videoen er laget ved hjelp av datamosh, er prosess som manipulerer mediefiler for å oppnå visuelle effekter når filmen dekodes. Dette gjør at overgangen mellom filmscenene gjøres alt annet enn sømløst, pikslene fra ett bilde dras over i det neste bildet. Sekvensene av klipp uten synlig narrativ skaper en slags poetisk logikk som likevel blir fortellende.

Daisuke Kosugi (1984) er født i Tokyo. Han bor og arbeider i Oslo. Han har utdannelse i politikk og en Bachelor fra Kunstakademiet i Oslo. I flere arbeider har kunstneren fokusert på kraften som ligger i kroppens bevegelse som et verktøy for å forhandle om maktstrukturer.

Stillbilde fra Aleksander Johan Andreassen, Strim (2017).

Aleksander Johan Andreassen, Strim (2017) – 19:12 minutter

I filmen Strim blir vi med Sigrid på leting etter sin savnede katt Liv. Under letingen blir Sigrids indre monolog til en ytre, i både handling og bevegelse. Hun kolliderer og ledes videre i møtet med sitt lokalsamfunn. Vil hun noen gang finne igjen katten sin? Strim er filmet i Groruddalen i to uker i juli 2016. Sigrid spilles av dansekunstner Sigrid Marie Kittelsaa Vesaas. Filmen Strim vant Gullstolen for Beste norske kortfilm under Kortfilmfestivalen i Grimstad 2017.

Aleksander Johan Andreassen (1982) er født i Bodø og bor i dag i Oslo. Han har studert ved Nordland kunst- og filmskole, har en Bachelor i fotografi fra Kunsthøgskolen i Bergen og en Master of Fine Arts fra Konstfack i Stockholm. Gjennom en metodisk tilnærming ser Andreassen på ulike perspektiver på normalitet, passivitet og tilhørighet, og gir dermed en stemme til det sarte som finnes i oss mennesker.

Videoprogrammet vises i:

Asker kunstforening