Agnes Moxnes - Tre kulturmonumenter og én kulturjournalist

Høsten 2021 gikk Agnes Moxnes av med pensjon, fra NRK. I alle sine førti år som kulturjournalist, programleder og kommentator, var det to tema som tok langt mer energi og oppmerksomhet enn noen andre. Det ene var spørsmålet om når Nasjonalgalleriet/Nasjonalmuseet skal sluttføres?  Det andre; hva skjer egentlig med Munchmuseet? I 2015 meldte det seg i tillegg en nykommer: Kunstsiloen i Kristiansand.

Nå, i løpet av bare et par år, åpner alle disse tre kulturmonumentene.

Dette foredraget handler om dem.
Om hvorfor det tok minst 140 år å få på plass et fullverdig nasjonalt kunstmuseum, seksti år å fullføre et museum som verdsatte Edvard Munch, og hvorfor en kunstsilo på Sørlandet ser ut til å klare brasene på mindre enn ti år?

Men foredraget handler også om kunstens plass i norsk samfunnsøkonomi, med det underliggende spørsmålet: Hvorfor har kunsten fått et så stort ansvar for  den offentlige nøkternheten, og hva har egentlig denne norske nøkternheten og beslutningsvegringen kostet?

Praktisk informasjon

• Foredraget varer i ca. 60 minutter og er ledsaget av digitale lysbilder. Dette forutsetter at oppdragsgiver kan stille datamaskin – helst mac – og projektor til rådighet.
  • Ønskes besøk, ta kontakt med Agnes Moxnes 92 884 884 eller agnes.moxnes@gmail.com