Utstillingen Arven har sitt utgangspunkt i et privat arkiv som Jannik Abel har arvet etter sin far, Hassa Abel, som var fjerde generasjons driver av Norges første kunsthandel – Abels Kunsthandel. Abel Kunsthandel ble grunnlagt i 1886 i Oslo av Jannik Abels tippoldefar, Hans Abel, og drevet av familien Abel fram til det ble nedlagt i 2009.

I Tyskland hadde Hans Abel fått kunnskap om fotografering og læren om reproduksjon. Sammen utviklet Jannik Abels tippoldeforeldre fire hjørnesteiner som kunsthandelen ble bygget rundt; Norsk kunst, – fotografier som de laget til postkort, reproduksjoner av norske kunstverk og bilder av Kongefamilien. Du vil kunne se de tre siste representert i denne utstillingen.

Kunstforlagets arkiv kom til Jannik Abels atelier i 9 støvete esker. Noe av det første hun fant var telegrammet fra Kong Haakon, eller Haakon R som han signerte. Og hun forteller at hun da skjønte at hun ikke kunne skape fritt som man oftest gjør som kunster, og at materialet var for unikt og forankret i ikke bare i familiehistorien, men også i norsk kunst- og kulturhistorie.

Arkivet til Abels Kunsthandel er en del av norsk kunst og kulturhistorie og flere av arkivets elementer vil bli donert til Nasjonalbiblioteket etter utstillingen. Arkivet inneholder fotografier, reproduksjoner og dokumenter fra tidsrommet mellom 1864-1950, hvorav 60 motiver er valgt ut til videre bearbeiding. I utvalget har Jannik Abel klippet, vridd, knust og redigert ut strukturer, mennesker og arkitektur. Disse er tatt ut av sin opprinnelige sammenheng, transformert og satt sammen til nye helheter. Gjennom silketrykkets finmaskede duk, installasjoner og opprinnelige dokumenter har hun gjenskapt minner som tidligere har vært sensurert og redusert til et liv i et lukket arkiv.
Utstillingen Arven viser en transformasjon fra et historisk arkiv til et kunstnerisk prosjekt, og stiller spørsmål knyttet til hvordan vår kulturelle identitet formes og hvilke minner som etterlates.

Fra Jannik Abels utstilling Arven i Ålesund Kunstforening. Foto: Ålesund Kunstforening

Jannik Abel er utdannet ved Academy of Art College og San Francisco Art Institute i USA. Abel har hatt en rekke utstillinger i inn og utland, og er representert av flere gallerier og innkjøpt av en rekke private samlere, bedrifter og offentlige etater.