Land Kunstforening har hatt besøk av kunstnerduoen IOMAKA, som består av Ingrunn O. Myrland og Ann Kristin Aas.

Fra IOMAKAs utstilling Tida det tar i Land Kunstforening. Foto: Land Kunstforening

Tida det tar var navnet på utstillingen, som foregikk i Land Kunstforening i Fjøsgalleriet på Grette gård over fire helger, 26. mai–17.juni. Utstillinga var knyttet opp til bygdefestivalen «Tid for Tømmer» i Søndre Land. Kunstnerne passet godt inn under festivalens tematikk, da de nettopp jobber med temaer og materialer som omhandler vårt forhold til naturen og våre nære omgivelser.

Kunstnerne sier selv: IOMAKA jobber blant annet med objekter og rom- installasjon. Vi bearbeider og iscenesetter materialer og gjenstander med utgangspunkt i det tematiske, taktile og assosiative potensialet. Det handler om historiefortelling; å skape opplevelser av å gjenkjenne noe, som en erindring, en lagret erfaring. Vi jakter på det tvetydige; som følelsen av noe vakkert og samtidig ubehagelig.

Ann Kristin Aas` arbeider var montert i midtgangen i det som en gang var fjøsets matfat/troa. På metallrekkverket på hver side av troa var det montert skrånende bordplater, tilsammen 16 meter i lengden. På disse platene hadde hun installert en collage av kasser, kofferter, hyller og bilder med røtter, blader, dyrekranier og gamle fotografier integrert, som publikum fikk vandre gjennom og studere. Samlingen av objekter og rekvisitter til denne store installasjonen har kunstneren samlet over mange år.

Ingrunn O. Myrland arbeider bestod av flere små tekstilcollager, noen store tekstile veggmontasjer og noen rominstallasjoner. Et av hovedverkene hennes, et håndklippet og håndsydd billedteppe, var plassert helt fremst i rommet over den doble fjøsdøra, som en altertavle når du kom inn i rommet. Et annet stort verk var en enorm installasjon i andre enden av rommet. Den bestod av en kjempestor kleshenger som hang ned fra taket med to lange stykker stoff som var formet som to enorme hansker i endene, og som veltet ut over gulvet.

På åpningen gjennomførte Ingrunn O. Myrland en performance sammen med sin bror Mattis Myrland. Hun fremførte en tekst i samspill med lydfragmenter, og avsluttet med to folketoner. Teksten sammenfattet utstillingen til en hel fortelling, og var tilgjengelig for publikum under hele utstillingsperioden.