Abid Raja blir ny kulturminister (Foto: Venstre)

Det ble i dag kjent at Venstre-politiker Abid Raja er innsatt som ny kulturminister. Han erstatter dermed Venstres partileder Trine Skei Grande, som går over til å bli Kunnskaps- og integreringsminister. Endringen har skjedd som følge av at Fremskrittspartiet har trukket seg ut av regjeringen. Høyre, med statsminister Erna Solberg i spissen, har så dannet en mindretallsregjering med Venstre og KrF, som har resultert i en rekke nye statsråder, blant annet Raja som kulturminister.

Raja er utdannet advokat, og har siden 2013 vært stortingsrepresentant for Venstre Viken (tidligere Akershus). På Venstres nettsider beskrives Raja som en som har markert seg sterkt som talsmann for å bygge bro mellom ulike kulturer. Selv er han født i Oslo av pakistanske foreldre.

Under talen til Solberg like etter innsettelsen av de nye statsrådene fortalte hun at Rajas oppgave nå blir å videreføre mange av prosjektene som Grande har satt igang, og at hans oppgave vil være å se på og heie.

Kultur- og likestillingsministeren har ansvar for kulturpolitikk, likestillings- og diskrimineringspolitikk, mediepolitikk, idrettspolitikk, spill- og lotterisaker, og koordinerer statlig politikk i forbindelse med frivillig sektor.

Kulturministeren og kunstforeningene

Direktør i Norske Kunstforeninger, Susanne Svenseid, trekker frem Rajas kjennskap til distriktene og det frivillige feltet, og gratulerer den nye ministeren med jobben.

– Gratulerer, Abid Raja med en viktig ministerpost! Raja har tidligere uttalt at han ikke vil være kun en politiker for Oslo og byene, men også for distriktene. Som kulturminister får han nå mulighet til nettopp å være det.

– Norske Kunstforeninger er en landsdekkende paraplyorganisasjon og et kompetansesenter for 151 kunstforeninger i Norge, og vi ser fram til å presentere den publikumstyrte formidlingen overfor den nye statsråden.