Axel Wieder tiltrer som direktør i Bergen Kunsthall i februar 2018. Foto: Index

Styret i Bergen Kunsthall opplyser at Axel Wieder er ansatt som ny direktør ved Bergen Kunsthall. Wieder kommer fra stillingen som direktør ved Index – The Swedish Contemporary Art Foundation i Stockholm.

I vår ble det kjent at Martin Clark slutter etter fire år som direktør for Bergen Kunsthall, og går til Camden Arts Center. Nå er det altså avgjort at det blir tyske Axel Wieder som overtar etter han.

– Det er med stor glede vi annonserer Axel Wieder som ny direktør ved Bergen Kunsthall etter en omfattende søknadsprosess i inn og utland. Wieder har en bredde, erfaring og nettverk innen feltet, både internasjonalt og i Skandinavia, som gjør oss trygge på at han vil ytterligere utvikle institusjonen og gi den en sterk faglig og kunstnerisk retning, uttaler styreleder Harald Victor Hove i en pressemelding.

– Bergen Kunsthall er en av disse sjeldne institusjonene som med et internasjonalt anerkjent program samtidig er tett på pulsen og hjertet til byen. Jeg har med stor interesse fulgt programmet på avstand og ser nå frem til å lede Bergen Kunsthalls neste kapittel. Jeg er begeistret over muligheten for å øke samspillet mellom utstillingene og det tverrfaglige live-programmet, forsknings- og formidlingsaktivitetene, og videreføre organisasjonens engasjement og samarbeid i Bergen og i utlandet, sier Axel Wieder.

Axel Wieder er utdannet kunsthistoriker ved Humboldt Universitetet i Berlin. Han er en av grunnleggerene av bokhandelen Pro qm i Berlin, har vært kunstnerisk direktør ved Künstlerhaus Stuttgart, samt kurator og programsjef ved Arnolfini i Bristol. Siden 2014 har han ledet Index i Stockholm. Hans arbeid har ofte fokusert på utstillingshistorikk og teori, arkitektur, sosiale rom og politisk representasjon.

Wieder begynner i direktørjobben i Bergen Kunsthall i februar 2018. Bergen Kunsthall er en av de viktigste samtidskunstinstitusjonene i Norge, og drives av Bergens Kunstforening, som ble stiftet i 1838.