Opplev samtidskunst i mystikkens Istanbul, hvor øst møter vest.

I høst inviterer Norske Kunstforeninger i samarbeid med Vista Travel til studietur til Istanbul-biennalen. Både styremedlemmer og medlemmer i kunstforeningene er velkomne til å delta. Det er planlagt to turer med 35 plasser hver: 24.–28. oktober og 31. oktober–4. november. Kun få plasser igjen – absolutt siste påmeldingsfrist er 9. september!

I høst går den 16. utgaven av Istanbul-biennalen av stabelen i en av de mest fascinerende og historisk betydningsfulle byene i verden. Biennalen «The Seventh Continent» vil foregå på tre ulike arenaer, og vi tar deg med til alle. Kurator er den franske kunsthistorikeren, akademikeren og forfatteren Nicolas Bourriaud. Han er en av grunnleggerne av Palais de Tokyo, og er for tiden direktør ved Montpellier Contemporain. I tillegg til å oppleve inspirerende samtidskunst besøker vi kjente severdigheter som Hippodromen, Den blå moské, Hagia Sofia og Topkapipalasset. Dette er en innholdsrik studietur du ikke vil gå glipp av!

Dag 1: Oslo-Istanbul

Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo Lufthavn, og sammen flyr vi direkte til Istanbul med Turkish Airlines. Ved ankomst blir vi ønsket velkommen av en skandinavisktalende lokalguide. En buss står klar til å kjøre oss til Kent Hotel, som ligger flott plassert i den gamle bydelen. På veien dit deles det ut kart, og vi får litt informasjon om byen. Etter at vi har sjekket inn og frisket oss opp etter reisen er det tid for å samles til middag i hotellets restaurant. Her blir vi nærmere kjent og utveksler forventninger til den forestående biennalen.

Dag 2: Istanbul-biennalen 2019 - “The Seventh Continent”

En av de mest synlige effektene av den nye globale epoken vi befinner oss i, er påvirkningen av menneskelig aktivitet på jorda. I 1997 oppdaget den amerikanske oseanografen Charles Moore en virvel med sju tonn forurenset flytende plastavfall i Nord-Stillehavet som dekket 3.4 millioner kvadratkilometer, en tredjedel av USAs størrelse. Denne flytende plastopphopningen blir omtalt som det syvende kontinent, og dette har gitt tittelen til årets Istanbul-biennale.

Biennalekuratoren Nicolas Bourriaud sier: «Den 16. Istanbul-biennalen vil fremheve dagens kunst som en undersøkelse av globalt liv, som tilsammen utgjør studier av menneskets påvirkning på jorda. Som et resultat av økte sammenkoblinger mellom kulturer, utviklingen av samferdsel, og migrasjonsstrømmen, bidrar nå eldre og etablerte kulturer til å skaffe ly til en mengde mikro-kulturer. De naturlige elementene flyter sammen av sted, redusert til partikler og avfall.»

Om morgenen drar vi med privat buss til Tersane Istanbul, som er en av tre visningsarenaer for årets biennale. På veien dit forteller guiden om byens historie, mens vi ser litt av områdene rundt de gamle bymurene og halvøya som kalles Det gylne horn. På Tersane får vi en privat spesialomvisning i biennale-utstillingen med kunstfaglig guide, før man kan gå rundt på egen hånd. Deretter fortsetter vi til den andre visningsarenaen, Pera museet. Museet ligger rett ved hovedgaten Istiklal som har et stort utvalg restauranter, og før vi går inn i museet spiser vi lunsj på et hyggelig sted. Gode og mette kan vi glede oss over nok en privat omvisning med kunstfaglig guide, og når fellesprogrammet er ferdig kan du nyte videre så lenge du vil. Ikke langt fra Tersane ligger det kulturhistoriske museet Orhan Pamuk Museum for den som vil ta turen dit. Resten av ettermiddagen og kvelden er til egen disposisjon.

Fra interiøret i Sultan Ahmed-moskeen i Istanbul, ofte kalt den blå moskeen.

Dag 3: Byvandring

Om morgenen henter vår skandinavisktalende lokalguide oss på hotellet og tar oss med på en hyggelig byvandring. Vi starter med et besøk i Hippodromen, som opprinnelig var et stadion anlagt i oldtidens Bysants omkring år 200. Her ble det arrangert sportslige og sosiale aktiviteter, og arenaen hadde en anslått tilskuerkapasitet på 100.000 mennesker. I dag er det en hyggelig park rundt de gamle ruinene, hvor blant annet den egyptiske obelisken, den tyske fontenen og slangesøylen fortsatt er helt intakt. Et steinkast unna ligger en annen av byens viktigste severdigheter, Sultan Ahmed moskeen. (per tid under renovering) Vi kjenner den best som Den blå moské, noe som gjenspeiler det praktfulle interiøret med flisearbeider i ulike blåfarger, og over 250 vinduer med vakre glassmalerier. Bygget er i tillegg kledt i blå fliser, og er en av de få moskeene i verden som har seks minareter. Vi går deretter inn i den spektakulære Hagia Sofia moskeen, som ansees for å være det mest imponerende bysantiske monumentet i Istanbul.

Byvandringen avsluttes i Topkapipalasset som ble bygget mellom 1460 og 1478. Palasset der sultanen og haremet hans en gang holdt til er nå et imponerende museum som består av en rekke bygninger, sjarmerende borggårder og vakre hager. Kl. 13.30 spiser vi lunsj i restaurant Konyali som ligger inne i palasset. Resten av ettermiddagen kan du benytte til å bli mer kjent med denne pulserende byen. Du kan besøke gallerier, museer, shoppe eller bare nyte folkelivet fra en av de mange kafeene. Bli gjerne med reiselederen og oppdag flere av byens attraksjoner, eller ta deg en tur til Taksimplassen. Kanskje du vil oppleve den yrende Grand Bazaar, som ligger i nærheten av hotellet. Her finnes det over 4000 ulike boder som selger alt fra tepper, skinn, krydder, stoffer m.m. Ved hotellet ligger også en Hammam/tyrkisk bad fra 1600-tallet hvor man kan la roen senke seg.

Detalj fra Topkapipalasset i Istanbul. Byggingen startet på 1400 tallet og var de osmanske sultanenes residens. Museum fra 1924.

Dag 4: Istanbul-biennalen 2019 – “The Seventh Continent”
Etter frokost setter vi kurs mot biennalens tredje visningsarena, som ligger på øya Büyükada.

Vi hentes med buss på hotellet og kjører til kaia. Fergen over tar omkring 1.5 time. Den tar ikke biler så vi går til fots fra fergeleiet til biennaleutstillingen. Også her vil en kunstfaglig guide ta oss med på privat omvisning. Vi spiser lunsj på øya før vi samlet drar tilbake med båten om ettermiddagen. Derfra reiser vi tilbake til hotellet med kollektiv transport. Resten av kvelden er din til å gjøre akkurat hva du har lyst til. Istanbul har noe for enhver smak, og er en levende by man raskt blir glad i.

For å sitere Napoleon: «If the world was only one country, Istanbul would be the capital».

Dag 5: Istanbul-Oslo

Etter frokost kjører vi buss til flyplassen og reiser hjem til Oslo fulle av ny inspirasjon.

Priser og påmelding

Pris per person i delt dobbeltrom: kr 9 980
Pris for enkeltrom (begrenset antall): kr 11 880

Alt dette er inkludert:

• Flyreise Oslo-Istanbul tur/retur
  • Transport flyplass-hotell tur/retur
  • Fire netter med frokost på sentralt firestjerners hotell
  • Fire retters velkomstmiddag på hotellet med vann inkludert
  • Lunsj i restaurant Konyali
  • Inngangspenger til Hagia Sofia og Topkapipalasset
  • Privat omvisning i tre biennalearenaer (på engelsk)
  • Byrundtur med guide på vei til Tersane og Pera
  • Busstransport med guide i henhold til program
  • Representant fra Norske Kunstforeninger deltar
  • Dyktig skandinavisktalende lokalguide på byvandringen
  • Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer ikke:

• Øvrige måltider
  • Drikkevarer til måltidene
  • Ferge til øya Büyükada (ca. 50 kr t/r)
  • Tips til lokalguide og sjåfører
  • Visum ca. 25 USD
  • Reise- og avbestillingsforsikring

All omvisning på de tre biennalearenaene vil foregå på engelsk. Mer informasjon om biennale-programmet, kunstnerne og spesialomvisningens varighet vil bli sendt deltakerne så snart dette foreligger.

Denne studiereisen er laget for styremedlemmer og medlemmer i kunstforeningene som er tilknyttet Norske Kunstforeninger. Vi har kun 35 plasser per avgang, så om du har lyst til å delta på en helt spesiell studiereise til Istanbul, anbefaler vi deg å melde deg raskt på. Det tas for behold om at de to avgangene kan slås sammen til én ved lav påmelding.

Kun få ledige plasser igjen – absolutt siste påmeldingsfrist er 9. september!

Påmelding og detaljert informasjon på Vista Travels nettside: https://www.vistatravel.no/kunstbiennalen/istanbul/kunstforeningen-2019

Ved spørsmål om studieturen kan Vista Travel kontaktes på 21 99 56 00 eller info@vistatravel.no, kontaktperson er Wenche Sverstad.