Kari Berge, nestleder Norske Kunstforeninger/ Sandefjord Kunstforening Kari Anne Helleberg Bahri, Kongsberg Kunstforening Andreas Rishovd, daglig leder Grenland Kunsthall Apichaya Wanthiang, jurymedlem, Den Nasjonale Jury 2022, Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen

For 13 gang setter en jury seg sammen for å finne årets debutant på Høstutstillingen. I år er det rekordmange debutanter i utstillingen og juryen har en stor oppgave foran seg. 9 september åpner Høstutstillingen på Kunstnernes hus, hvor vinner av debutantprisen blir delt ut.

Norske Kunstforeninger har siden 2010 delt Norske Kunstforeningers debutantpris på Høstutstillingen. 3. september var juryen på plass for å vurdere for alle årets debutanter.

Norske Kunstforeningers debutantpris er på 50 000 kroner, blir årlig delt ut til en kunstner som er debutant på Høstutstillingen. Formålet med prisen på er å synliggjøre og løfte fram uetablerte samtidskunstnere i Norge. Prisen setter også søkelys på det viktige samspillet mellom samtidskunstnere og kunstforeninger. Ofte fungerer nettopp de 160 kunstforeningene i landet, som et springbrett for unge kunstnere, og sammen gjør de ny kunst tilgjengelig for publikum over heile Norge.

Høstutstillingen er blant de største scenene for samtidskunst i Norge. Siden utstillingen åpnet dørene for første gong i 1882, har den vært en magnet for kunstnere, kritikere og publikum. Høstutstillingen arrangeres for 135. gang i år. Årets åpning vil streames av Høstutstillingen. Utstillingen er åpen for publikum 10. september – 26. oktober.

I samarbeid med Høstutstillingen vil Høstutstillingens videoprogram bli vist i en rekke kunstforeninger landet rundt utover året. Videoprogrammet er satt sammen med tanke på formidling til ungdom.

I 2022 består juryen for Norske Kunstforeningers debutantpris av:

• Kari Berge, nestleder Norske Kunstforeninger/ Sandefjord Kunstforening
  • Kari Anne Helleberg Bahri, Kongsberg Kunstforening
  • Andreas Rishovd, daglig leder Grenland Kunsthall
  • Apichaya Wanthiang, jurymedlem, Den Nasjonale Jury 2022, Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen

Tidligere prisvinnere: