Debutantprisvinner Israa Mahmeed Fotokredit: Norske Kunstforeninger

Israa Mahameed mottok Norske Kunstforeningers debutantpris 2024 for filmverket A Random 13 Minutes (2023). Av 88 bidrag deltar 55 debutanter på  Høstutstillingen. Prisen ble offentliggjort på åpningen av Statens 137. Kunstutstilling – Høstutstillingen på Kunstnernes hus i Oslo. Årets debutantprisvinner overbeviste juryen med en filminstallasjon som umiddelbart tar oss til et gjenkjennbart privat rom, samtidig som vi er direkte inne i et av de mest anspente og krigsherjede områdene i Palestina.

A Random 13 Minutes er en intim telefonsamtale mellom Mahameed og hennes mor. Installasjonen A Random 13 Minutes er del av et større prosjekt der Mahameed utforsker det kollektive traumet det palestinske folket har lidd under i flere generasjoner. Samtalen med moren ble gjort i desember 2022.

Meningsfull anerkjennelse
– Prisen føles som en særlig meningsfull anerkjennelse av den lange, krevende reisen jeg har hatt som kunstner, både i Palestina og i Norge. Å etablere seg som kunstner i Norge med palestinsk bakgrunn har vært en spesielt utfordrende prosess, men jeg har jobbet utrettelig i 10 år for å finne min plass i det norske kunstmiljøet. Denne prisen er ikke bare en hyllest til det spesifikke verket, men også en vakker premie for år med dedikasjon, tårer, tretthet, søvnløse netter, utholdenhet og utvikling, sier en glad debutantprisvinner.

– Debutantprisen gir meg styrke til å fortsette å skape meningsfull kunst med viktige budskap for samfunnet. Den åpner dører til bredere arenaer hvor jeg kan vise kunsten min, noe som vil hjelpe meg å nå ut til et større publikum og skape enda større gjennomslag. Dette vil fremme debatt og kritisk tenkning rundt temaer som kollektive traumer, apartheid, etnisk rensning og folkemord. Å motta denne prisen gir meg en verdifull mulighet til å gi en stemme til mitt folk, som har vært undertrykt og marginalisert i over 100 år. Den gir både meg og dem håp om en bedre fremtid, en verden som beveger seg mot sannhet og menneskelighet, forteller Mahameed

Utdrag fra juryens begrunnelse

Vår mentale forflytning skjer gjennom en dagligdags telefonsamtale mellom mor og datter. En samtale på arabisk presentert gjennom et lydanlegg og en svart skjerm, tekstet på norsk med setninger som glir over skjermen.

Mor står på kjøkkenet i sitt hjem i gamlebyen i Nablus på Vestbredden, og datteren er isitt hjem i Kristiansand i Norge. Lydene fra mor som vasker opp, rører ut sukkeret i tekoppen, vasker og skjærer grønnsaker og snakker om dagens middag, familiens helse og naboens død, brytes av kraftige skuddlyder fra gaten utenfor. Lyden fra skuddene blander seg inn i samtalen og blir liggende som et brutalt bakteppe, og en påminnelse om krigen som pågår. Til tross for lyden av kaos og vold, forblir morens stemme rolig og samlet. Hun fortsetter samtalen og de daglige gjøremål. Installasjonens enkle virkemidler, den svarte skjermen sammen med lyden fra telefonsamtalen forsterker bildene vi på ulike vis allerede bærer med oss.

Israa Mahameed (f. 1986 i Palestina) bor i Kristiansand og har en mastergrad fra Universitetet i Agder. Hun har deltatt på en studentutstilling under Ethnofest – Athens International Ethnographic FilmFestival, vist arbeider på ARKIVET Freds- og menneskerettighetssenteret (Kristiansand), hatt separatutstilling på Sølvberget bibliotek- og kulturhus(Stavanger) og er del av en satsning på gatekunst i Kristiansand medverket Bu-nad. I 2011 ble Mahameed tildelt Diwan Al Arab-prisen for romanen Admeghaty Al-Million, etter at den ble publisert i Egypt. I 2013 ga Kulturdepartementet i Palestina ut den andre utgaven av romanen, da under navnet Hayat Momkinah.

 

Filminstallasjonen A Random 13 Minutes (2023) av Israa Mahameed
Fotokredit:
Ola Vatn / Norske Billedkunstnere

Jurylededer Kari Berges offentliggjøring av Norske Kunstforeningers debutantpris 2024.

Kjære kultur-og likestillingsminister, kjære kunstnere, kjære alle sammen!

Mitt navn er Kari Berge og jeg har fått det ærefulle oppdraget å dele utNorske Kunstforeningers debutantpris 2024 på vegne av årets jury.

Norske Kunstforeninger er en paraplyorganisasjon og et kompetansesenter for 140 kunstforeninger, kunstlag og kunsthaller, som kontinuerlig arbeider for å styrke kunstforeningene som attraktive visningssteder for samtidskunst. Kunstforeningene kan fungere som et springbrett for yngre kunstnere og gir et stort publikum tilgang til samtidskunst, uavhengig av hvor i landet vi bor.

Hvert år deler vi ut prisen for årets debutant på Statens Kunstutstilling- Høstutstillingen. Prisen er på 50.000 kroner og i år deles prisen ut for 15.gang.

Av 88 bidrag deltar hele 55 debutanter på årets høstutstilling, noe som betyr at det har vært en stor oppgave for juryen å velge årets debutantprisvinner. Juryen bestod i år av: Daniel Vincent Hansen, prosjektleder, Heimdal Kunstforening, Elisabeth Byre, kunstnerisk leder i Oslo Kunstforening, Fredrik Raddum fra Den Nasjonale Jury, Statens Kunstutstilling –Høstutstillingen og meg selv som er nestleder i NorskeKunstforeningers styre og daglig leder i Sandefjord Kunstforening.

Årets debutantprisvinner overbeviste juryen med en videoinstallasjon som umiddelbart tar oss til et gjenkjennbart privatrom, samtidig som vi er direkte inne i et av de mest anspente og krigsherjede områdene i Palestina. Vår mentale forflytning skjer gjennom en dagligdags telefonsamtale mellom mor og datter. En samtale på arabisk presentert gjennom et lydanlegg og en svart skjerm, tekstet på norsk med setninger som glir over skjermen.

Mor står på kjøkkenet i sitt hjem i gamlebyen i Nablus på Vestbredden, og datteren er i sitt hjem i Kristiansand i Norge. Lydene fra mor som vasker opp, rører ut sukkeret i tekoppen, vasker og skjærer grønnsaker og snakker om dagens middag, familiens helse og naboens død, brytes av kraftige skuddlyder fra gaten utenfor. Lyden fra skuddene blander seg inn i samtalen og blir liggende som et brutalt bakteppe, og en påminnelse om krigen som pågår. Til tross for lyden av kaos og vold, forblir morens stemme rolig og samlet. Hun fortsetter samtalen og de daglige gjøremål. Installasjonens enkle virkemidler, den svarte skjermen sammen med lyden fra telefonsamtalen forsterker bildene vi på ulike vis allerede bærer med oss.

Selv sier kunstneren; Lydene som overlapper skaper et levende vitnesbyrd. Vitnesbyrdet ligger ikke i det min mor og jeg sier, men i alle menneskelige og umenneskelige lyder og stillheter som vekker fantasien vår, mens vi stirrer på den svarte skjermen.

Kunstneren er født i Palestina, kom tilNorge i 2013 og bor nå i Kristiansand. Installasjonen er en del av et større prosjekt, hvor kunstneren utforsker det kollektive traumet som det palestinske folket har lidd under i flere generasjoner.

Det er en stor glede å meddele at NorskeKunstforeningers debutantpris 2024 går til Israa Mahameed for installasjonen «A Random 13 Minutes».

GRATULERER!