Fra utstillingen med Håvard og Hallgeir Homstvedt på KHÅK Kunsthall i Ålesund. Foto: Peder-Otto Dybvik

Det er utfordrende å være et visningssted i et nedstengt Norge. Likevel går hjulene rundt i KHÅK Kunsthall i Ålesund. Løsningen er mindre grupper i lokalene, digitale åpninger og en ekstra god dialog med huseier. – Vi bretter opp ermene og krysser fingrene, sier daglig leder Ida Haugland.

Akkurat da brødreparet Håvard og Hallgeir Homstvedts fargerike utstilling skulle monteres i KHÅK Kunsthall slo korona-restriksjonene inn for fullt i Norge. Nye karanteneregler gjorde verkene vanskelige å frakte fra Oslo til Ålesund, og forsinkelsene resulterte i en lang natt med montering kvelden før åpning. Men kunsthallen forsto raskt at dette ville bli en utstillingsåpning utenom det vanlige.

De ordinært 100-200 gjestene under kunsthallens åpninger fikk oppleve denne åpningen hjemmefra. Over internett ble publikum servert en åpningstale, en runde i utstillingen og konsert med ingen ringere enn verdensartisten Sigrid.*

– Hun sa ja til å bidra med en akustisk minikonsert midt i gallerirommet – helt gratis. Denne ble sendt i forbindelse med åpningen, noe både vi og seerne synes var veldig stas, forteller Haugland.

Kunsthallen fikk med seg verdensartisten Sigrid under den digitale åpningen av Håvard og Hallgeir Homstvedts utstilling.

Et sted for rekreasjon

Mens alle fysiske arrangementer er lagt på is inntil videre, arbeider kunsthallen med å tenke alternative løsninger for drift. Haugland forteller at KHÅK planlegger å fortsette med digitale utstillingsåpninger, kombinert med vanlige åpningstider for besøk. Sistnevnte etter råd fra kommuneoverlege i Ålesund kommune.

– Selv om maksantall for forsamlinger ligger på 50 stykker nå, har vi blitt rådet til å holde maks antall samtidig besøkende til 20 stykker. Dette har vi dermed satt som en regel hos oss, og det har ikke vært noe problem å overholde det.

Flater, håndtak og lignende desinfiseres jevnlig, og det sørges for at det alltid er plass til å holde avstand til andre. Haugland forteller at kunsthallen både tilbyr engangshansker, Antibac og gode toalettfasiliteter, hvor man kan vaske hendene om man ønsker. Hun ønsker at KHÅK kan være et sted hvor folk kan komme og koble av og tenke på noe annet nå når hverdagen er snudd på hodet.

– Målet er å komme seg gjennom denne vanskelige tiden med å gjøre ting som gagner både byen vår, kundene våre og driften i KHÅK. Det er en stor jobb, men vi bretter opp ermene og krysser fingrene.

Fra utstillingen med Håvard og Hallgeir Homstvedt på KHÅK Kunsthall i Ålesund. Foto: Peder-Otto Dybvik

Folk kjøper fortsatt kunst

KHÅK Kunsthall lever i all hovedsak på salg av kunst, og Haugland forteller at kunsthallen derfor var spent på hvilken effekt pandemien ville ha for salgskurven. Selv om det er for tidlig å gi en endelig konklusjon på hvordan det har gått ser Haugland en tendens:

­– Det kan se ut til at kundebasen som vanligvis har stor kjøpekraft fortsatt kjøper kunst, men at de mindre salgene lar vente på seg.

– Vi har klart oss bra denne måneden, og håper at vi klarer å opprettholde det salget vi trenger for å holde dørene åpne videre fremover.

En annen viktig årsak til at KHÅK foreløpig har klart seg greit gjennom pandemien, er et godt samarbeid med utleier, Stiftelsen Kjell Holm (SKH). Raskt etter at pandemien kom, sendte kunsthallen søknad til SKH om å få redusert husleie i en periode.

– Vi fikk innvilget tre måneders fritak fra husleie, som igjen skal vurderes av SKH om dette blir en langvarig situasjon. Vi er heldige som har en huseier som har forståelse for driften og viktigheten av å holde hjulene i gang, så fritaket er et kjempebidrag i denne usikre tiden, sier Haugland.

Kunsthallen gjør tiltak for å opprettholde salget av kunst. Her er kunstner Ørnulf Opdahl med god avstand.

Faller mellom to stoler

Selv om det er positivt at myndighetene har fått på plass støtteordninger ganske raskt, opplever kunsthallen å falle mellom to stoler.

– Vi har fått avslag på søknadene våre, til tross for stort omsetningsfall og tapte inntekter, så til nå har vi ikke fått noen hjelp gjennom støtteordninger på nasjonalt plan, forteller Haugland.

Hun håper likevel at det snart vil by seg en ny mulighet for å søke, og at kunsthallen vil kunne få kompensert inntektsfall på lik linje med andre bedrifter.

Nye måter å se kunst på

Til tross for restriksjoner har kunsthallen hatt besøkende hver dag. Haugland forteller at folk har vært positive til at KHÅK har holdt åpent og mener at kultursektoren har en viktig funksjon i krisetider.

– Mange av de forteller at de har stor glede av å komme til et sted der de kan oppleve kunst og kultur, nå når mye annet er stengt. Andre forteller at vi er deres pusterom og pause fra den krevende hverdagen de står i nå. Kunst og kunstopplevelser har alltid vært et grunnleggende menneskelig behov, og det forsterkes ofte i krisetider. Dermed har kultursektoren et ekstra viktig samfunnsansvar akkurat nå.

Selv om pandemien ikke er en ideell situasjon for visningssteder, forteller Haugland at det kan være en ressurs å se hvordan eget felt tar seg ut i ny drakt, og teste ut nye formater og problemstillinger.

– Selv om kunsten ofte skal være nær, taktil og i konkret kontakt med den som opplever, tror jeg kunstfeltet kan ha godt av å jobbe mer inn mot digitale flater. Det trenger ikke konkurrere med den «vanlige» måte å oppleve kunst på når vi endelig kan invitere til arrangementer igjen. Det kan være et bidrag til nye måter å tenke formidling på i tillegg til vanlig praksis.

Skjermbilde fra digital omvisning i utstillingen med Håvard og Hallgeir Homstvedt ved daglig leder Ida Haugland. Se omvisningen på KHÅK Kunsthalls Facebookside.

Ta kontakt med lokale fagfolk!

Til visningssteder som opplever samme utfordringer kommer Haugland med følgende tre råd: Ta kontakt med lokale helsemyndigheter, undersøk støtteordninger og tenk nytt:

  1. Søk råd og støtte hos helsepersonell i kommunen eller fylket man er tilknyttet. Her kan man forhøre seg om anbefalte rutiner, åpningstider, maksantall besøkende og lignende. Det er greit å ha fagfolk i ryggen, slik at man kan drive med god samvittighet.
  2. Undersøk om det finnes lokale støtteordninger i ditt nærmiljø. Man kan også ta initiativ til prosjekter selv, og søke støtte fra aktuelle samarbeidspartnere, som lokale banker, kommunen eller andre kulturinstitusjoner. Her kan man basere seg på å søke på økonomisk grunnlag, eller gjøre prosjekter som primært genererer positive opplevelser for kunder og lokalsamfunn.
  3. Undersøk hvilke muligheter som finnes innenfor de digitale flatene som kan være med på å formidle deres aktivitet ut til flere. Det er registrert økt aktivitet i sosiale medier i hele landet, så det er gode muligheter for å nå tak i folk gjennom kanaler som Facebook, Instagram og lignende.

–Vi i KHÅK har hatt en bratt læringskurve på det digitale siden virusutbruddet. Det har vært tidkrevende og nervepirrende, men ekstra gøy når vi ser at vi får det til og at det blir bra.

*Kunsthallen har tilgjengeliggjort utstillingsåpningen på Facebook og Instagram som en presentasjon og dokumentasjon av utstillingen, og her kan folk når som helst klikke seg inn og få et inntrykk av utstillingen. Se khaak.no

Ida Haugland, daglig leder i KHÅK Kunsthall.