Kunst Pluss 3/2020, utgitt av Norske Kunstforeninger, er i salg hos Narvesen fra 5. november.

5. november 2020 lanseres årets tredje utgave av tidsskriftet Kunst Pluss.

Kunst Pluss utgis av Norske Kunstforeninger tre ganger i året og har som formål å presentere aktuelle prosjekter og tematikker, både fra kunstforeningsnettverket og det norske kunstfeltet generelt.

Tidsskriftet distribueres til organisasjonens 150 medlemsforeninger og er tilgjengelig hos en rekke Narvesen-utsalg og biblioteker over hele landet. Klikk her for å finne et utsalgssted nær deg!

Pandemien aktualiserer kunstforeningen

Det har vært et krevende år – også for kunstfeltet. 2020 skulle overhodet ikke bli året for store internasjonale utstillinger og biennaler. Langt derifra, som kurator Helga-Marie Nordby påpeker i sin «Kommentar utenfra» i årets siste Kunst Pluss: Dette skulle bli året for det lokale. Og fordelt på 148 kommuner i 11 fylker, er det lite i norsk kunstliv som er mer lokalt enn landets kunstforeningsnettverk.

Lederne av Sunnfjord Kunstlag, Trysil Kunstforening, Osterøy Kunstlag, Ørland/Bjugn Kunstforening og Fredrikstad Kunstforening forteller om sine opplevelser med det å drive en kunstforening under en pandemi. Mellom alt det som har vært utfordrende, forteller de mindre kunstforeningene at det har vært en fordel å være driftet på frivillighet, og at mange likevel har oppsøkt kunst. «Vi ser at kunsten står sterkt når samfunnsbildet er vanskelig.» forteller Leif Nyland i Fredrikstad Kunstforening.

For kunstnere har også pandemien vært en mulighet til å vende blikket hjemover, mot lokale problemstillinger.

Billedkunstner Elly Stormer-Vadseth forteller at pandemien har forsterket hennes refleksjoner rundt hva vi kan lære av naturen og dens former for intelligens. Maneten har vært utgangspunkt for utstillingen hennes i Asker Kunstforening denne høsten, og hun forteller om en natur som har nytt godt av færre cruisebåter i Oslofjorden denne våren, noe som har vært et direkte resultat av pandemien.

Også for norske kunstnere kan pandemien ha sine fordeler, hevder kurator og kunstner Maya Økland i denne utgaven av Kunst Pluss. Hun mener det har vært en tendens til at større visningssteder i Norge viser flere og flere internasjonale kunstnere, noe som ikke er mulig under Covid-19. Økland er ikke redd for å ta et politisk standpunkt i sin praksis, og deler tanker om innvandringspolitikk, kvinnekamp og Black Lives Matter.

Elly Stormer-Vadseth forteller om sin utforskning av maneten i intervju med Eirik Zeiner-Henriksen. Stormer-Vadseth hadde høsten 2020 utstilling i Asker Kunstforening. Her med fotografiet "Cosmologica Temporal" (2019).

Trondhjems Kunstforening fyller 175 år! Her fra sommerutstilling i Trondhjems Kunstforening med Gretha Thiis, Harald Krogh Stabell, Oskar Hokstad, Gustav Undersaker og Annar Eggen, 1950. Foto: Schrøderarkiver/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Trondhjems Kunstforening 175 år

I pandemien feirer også en av landets eldste kunstforeninger, Trondhjems Kunstforening, 175 år. I tillegg til en planlagt jubileumsutstilling på slutten av året, er kunstforeningen i gang med en jubileumsbok som ser tilbake på foreningens lange historie. Forfatter av boken, mangeårige journalist i Adressa, Per Christiansen, presenterer et utdrag fra kunstforeningens lange historie i Kunst Pluss 3/2020. “.. gammelmodig i blant, men også ung, sprelsk og livlig.” – Slik oppsummerer han 175 år med utstillingsaktivitet, fra Tidemann til Bleken.

I salg til 25. januar 2021

Kunst Pluss 3/2020 er i salg hos utvalgte Narvesen frem til 25. januar 2021.

Bidragsytere i Kunst Pluss 3/2020: Per Christiansen, Eirik Zeiner-Henriksen, Maja Hagen Torjussen, Nikhil Vettukattil, Iselin Lindstad Hauge, Helga-Marie Nordby, Kristina Ketola Bore og Ole Erik Løvold. Takk til kunstforeningene som har bidratt med bilder og innhold!

For henvendelser angående Kunst Pluss, ta kontakt med lena.trydal@kunstforeninger.no