Kusntnerisk leder Brynjulf Rosenberg og nylig avtroppet styreleder Gunnar Kulia under utstillingen med Håkon Gullvåg. Foto: Ragna Marie Henden

Utmerkelsen Årets Kunstforening 2020 tildeles Lillesand Kunstforening. Juryen trekker fram at Lillesand Kunstforening gjennom 40 år har vært en engasjert aktør i lokalmiljøet som har satt tydelige spor etter seg i kunstlivet i regionen.

Hvert år deler Norske Kunstforeninger ut prisen Årets Kunstforening. Hedersprisen tildeles en kunstforening som har utmerket seg med nyskapende arbeid eller gode prosjekt, og som kan være til inspirasjon for andre kunstforeninger.

– Det er en stor ære, og inspirerende for kunstforeningen! Vi har i år 40-årsjubileum, og har i alle disse årene jobbet frivillig innen kunstfeltet. Det å bli anerkjent for det vi prøver å få til her i Lillesand er utrolig stort, sier Gunnar Kulia, nylig avtroppet styreleder i Lillesand Kunstforening.

– Jeg deler begeistringen til Gunnar! Vi har hatt en varierende aktivitet gjennom årene, men vi har nå lagt oss på tre utstillinger per år, det er overkommelig. Gunnar er en drivende kraft, med en struktur og pågangsmot som gjør oss alle gode. Vi hadde et veldig aktivt år i fjor med seminar, utstilling, foredrag, konsert og en stor Gullvåg-utstilling i domkirka i Kristiansand. Om vi noen gang skulle få prisen måtte det være nå!, supplerer Brynjulf Rosenberg, kunstnerisk leder i foreningen gjennom nesten 40 år.

Gjennom sin 40 år lange historie har Lillesand Kunstforening hatt en lang rekke anerkjente og viktige kunstnere på programmet. Styret forteller at de nå har en klart definert profil for de tre årlige utstillingene, og at de er avhengige av salgsinntektene fra sommerutstillingen til å drive resten av programmet og satsningen.

Fra en utstilling i Lillesand Kunstforening. Foto: Heidi Løland Andersen

Juryen for Årets Kunstforening framhever at kunstforeningen har vært spesielt opptatt av formidling for barn og unge, og at de har jobbet for å støtte og stimulere unge kunstnere med tilknytning til Lillesand. Lillesand Kunstforening har også engasjert seg aktivt for å redde den estetiske linjen på den videregående skolen fra nedleggelse.

– Det en viktig for oss å vekke nysgjerrighet og interesse, og vi har derfor startet prosjektet Fargepatruljen for barn, forteller Brynjulf Rosenberg.

– Vi ønsker også å bidra til utvikling og satsning og har derfor etablert en prosjektstøtte til spennende unge kunstnere med tilknytning til Lillesand, sier Gunnar Kulia.

I sitt arbeid for å være en døråpner for kunsten har kunstforeningen har tatt initiativ til samarbeid med et bredt spekter av aktører, museer og organisasjoner i regionen.

– Lokalt har vi god kred og innbyggerne har store forventninger til oss, spesielt til sommerutstillingen. Over tid fått inn mange gode søknader om utstillingsplass, og gode tilbakemeldinger fra kunstnere som har stilt ut hos oss, sier Brynjulf Rosenberg.

– Prisen er en inspirasjon for videre arbeid. Det gir et kvalitetsstempel. Vi har ambisjoner for spennende kunstnere vi ønsker å vise, da er prisen en god referanse, som kan gi kunstnere trygghet til å velge å stille ut hos oss, sier Gunnar Kulia.

Prisen er på 30 000 kroner. Juryen for Årets Kunstforening er styret i Norske Kunstforeninger. Norske Kunstforeninger er paraplyorganisasjon og kompetansesenter for 150 kunstforeninger over hele landet. Årets prisvinner ble offentliggjort under Norske Kunstforeningers digitale årsmøte 24. april.

Utstillingsåpning utenfor Lillesand Kunstforening. Foto: Heidi Løland Andersen

Tidligere prismottakere:
2019: Kongsvinger Kunstforening – 2018: Høyanger Kunstlag og Kongsberg Kunstforening – 2017: Toten Kunstforening – 2016: Levanger Kunstforening – 2015: Sandefjord Kunstforening – 2014: Kunsthall Grenland – 2013: Kunsthall Stavanger