Fra tracing-workshop med Trykkeriet. Trykkeriet skal holde en variant av denne workshopen under Avtrykk-festivalen. Foto: Hedvig Thorkildsen

På kunstfestivalen Avtrykk 9.–12. mai i Haugesund får publikum muligheten til selv å være aktive deltakere, i en utforsking av trykket som kunstnerisk medium. Påmeldingen er nå åpnet, med påmeldingsfrist 9. mars.

– Vi lever i en tid hvor det å jobbe med hendene har blitt en viktig motvekt til vår digitale hverdag så vel som til en kunstscene som i lang tid har vært preget av idébasert kunst. Ved å velge grafikk som tema for årets festival, har vi ønsket å gå back to basics, til billedmediet og tilbake til håndverket, og se med nye øyne på et gammelt medium, sier Mona Elin Aarø, styreleder i Haugesund Kunstforening.

Haugesund Internasjonale Tresnittfestival arrangeres samtidig, og samarbeidet mellom de to festivalene gjør at publikum får et omfattende og rikt program.

Involverer deltakerne gjennom workshoper

Festivalprogrammet viser bredden i tilnærmingen til trykket blant samtidens kunstnere. Festivalen samarbeider både med kunstnere som fordyper seg i tradisjonelle trykketeknikker og kunstnere som jobber eksperimentelt og utforskende.

Trykkeprosessen er av natur velegnet til samarbeid, og festivalen tilbyr et spennende workshop-program med utgangspunkt i trykket. De har hentet inn norske og internasjonale kunstnere som på ulike måter jobber med et variert publikum. Turner-pris nominerte Ciara Phillips inviterer deltakerne til å arbeide sammen med henne i en workshop i trykkeverkstedet. Festivalen får også besøk av Bergen Art Book Fair, som har lang erfaring med både å produsere og formidle kunstneriske trykksaker, og de vil holde sin populære fanzineworkshop under festivalhelgen i Haugesund. I tillegg blir det workshoper i linotrykk, tracing på pleksiglass, tresnitt og japansk tresnitt.

Lørdag er det to parallelle seminarer, et om høytrykket som kunstnerisk uttrykksform, og et hvor spennende formidlingsprosjekter blir presentert. Blant foredragsholderne er kunstner og akademiker Ruth Peltzer, kunstner Mattias Härenstam, formidlingsprosjektet Blikopeners fra museet Stedelijk i Amsterdam og Asbjørn Hollerud fra Trykkeriet i Bergen.

– Vi håper at festivalens deltakere vil dra fra Haugesund med en bedre forståelse av trykkets historie og dets rolle i kunsten i dag. Forhåpentligvis har de også fått ny innsikt i trykketeknikker, både gjennom andres beretninger og egne hands-on møter med mediet. Vi håper ikke minst at de vil ta med seg en rekke inspirerende kunstopplevelser, fra møtet med festivalens mange og varierte utstillinger.

Pamflett skal holde fanzine-workshop under festivalhelgen, her fra Fra Bergen Art Book Fair 2017. Foto: Ann Kristin Stølan

PROGRAM FOR KUNSTFESTIVALEN AVTRYKK OG HIT-FESTIVALEN

Torsdag 9. mai

12.00–18.00

Byvandring og åpningsrunde, festivalutstillinger:

Åse Landa
Lars Aurtande
Maria Sundby
Yngve Sortland

Bli med på hele runden, eller møt opp på den
utstillingen du vil se! Utstillingene er åpne 12.00–18.00.

15.00–18.30

Registrering av deltakere, Scandic Maritim

Offisiell åpning av Avtrykk-festivalen med mottakelse i Haugesund Rådhus.

Festivalcafé på Café René

Fredag 10. mai

09.00–13.00

Workshop: Reliefftrykk med Ciara Phillips. (15 deltakere) Mer informasjon

09.00–13.00

13.30–17.30

Workshop: Japansk tresnitt med Karen Helga Maurstig. (14 deltakere) Mer informasjon
Sted: ROM FOR, Strandgaten 186, Haugesund

14.00–17.00

Workshop: Linotrykk på handlenett ved Tove Selås, Martha Ådland og Linda Merete Høie (30 deltakere) Mer informasjon
Sted: Karmsund Folkemuseum, Skåregt. 142, Haugesund

11.00–14.45

Utflukt til Utsira: Guidet gatekunst-vandring i Norges minste kommune. Mer informasjon

19.00–23.00

Offisiell åpning av Haugesund Internasjonale Tresnittfestival. Prisutdeling og festaften. Sted: Haugesund Billedgalleri

Lørdag 11. mai

08.30–09.00

Registrering av årsmøtedelegater.

09.00–12.00

Norske Kunstforeningers årsmøte. Sted: Scandic Maritim

12.15–13.15

Lunsjbuffet. Sted: Scandic Maritim

13.30–17.00

Seminar: Trykk i tiden

Seminaret tar for seg høytrykket som kunstnerisk uttrykksform. Trykkemediet blir diskutert fra ulike innfallsvinkler: Kunstner, akademiker og skribent Ruth Pelzer snakker om trykket i samtidskunsten og kunstner Mattias Härenstam forteller om hvordan han jobber med tresnittet i egen kunstpraksis.

13.45: Ruth Peltzer
14.45: Møyfrid Tveit (Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design)
15.45: Kaffepause
16.00: Mattias Härenstam

13.30–17.00

Seminar: Tilgjengeliggjøringens kunst

Seminaret presenterer flere spennende formidlingsprosjekter. Blant annet deltar Blikopeners, et prosjekt der ungdommer samarbeider med museet Stedelijk i Amsterdam om å formidle kunst til andre unge. I tillegg vil Trykkeriet Bergen fortelle om sine formidlingsprosjekter for brede publikumsgrupper, som har som mål å tilgjengeliggjøre ulike former for trykkepraksis.

13.45: Blikopeners
14.45: Ellen Marie Fodstad
15.45: Kaffepause
16.00: Trykkeriet i Bergen

Festmiddag, Norske Kunstforeninger

Søndag 12. mai

11.00–12.00

Konsert med Munor. Bestillingsverk: Musikk og grafikk
med bidrag fra HUSO

Sted: Bergesenshuset, Vibrandsøy

13.00–14.00

Konsert med Munor.Bestillingsverk: Musikk og grafikk
med bidrag fra HUSO

Sted: Bergesenshuset, Vibrandsøy

13.00–16.00

Familieverksted Goa handlenett. Sted: Sjøhuset til Seglem

16.00–17.00

The GOA-Lecture med Trond Borgen
Sted: Sjøhuset til Trygve Seglem
Kjøp billett

Program per 16. januar, med forbehold om endringer. Oppdatert program og mer informasjon: www.hitfestival.no

Påmelding til festivalen

Påmelding til måltider, arrangement og aktiviteter skjer via Norske Kunstforeninger. Hotellovernatting bestilles direkte fra hotell Scandic Maritim av den enkelte deltaker.

Påmeldingsfrist 9. mars.

Det er tre påmeldingspakker, prisen inkluderer:

• Torsdag–søndag:
Torsdag: Offisiell åpning av Avtrykk-festivalen og mottakelse i Haugesund rådhus. Fredag: Workshop eller Utsira-tur, åpning av Haugesund Internasjonale Tresnittfestival. Lørdag: Lunsjbuffet, seminar og festmiddag.
Pris: 2400 kroner

• Fredag–søndag:
Pris: 2200 kroner

• Lørdag–søndag:
Lørdag: Lunsjbuffet, seminar og festmiddag.
Pris: 1500 kroner

Inngang til årsmøte, byvandring, utstillinger, kunstnersamtaler er gratis.

Merk at workshopene på fredag har plass til maksimum 14–30 deltakere. I påmeldingen kan du sette opp et førstevalg for hvilken workshop du ønsker å delta på. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder, er workshopen fulltegnet plasseres du på en annen.

Påmelding skjer via Norske Kunstforeningers medlemssystem HyperSys. Alle styremedlemmer i kunstforeningene har en brukerprofil knyttet til sin personlige e-postadresse. Logg først inn, og meld deg deretter på. Logg inn med din e-post som brukernavn, dette kan du også gjøre selv om du ikke tidligere har vært innlogget, du får da tilsendt en e-post om å opprette nytt passord.

Påmeldingsfrist 9. mars.

Er du ikke styremedlem (eller e-postadressen din ikke er registrert), melder du deg på som ny bruker. Ved spørsmål kontakt Norske Kunstforeninger på telefon 22 42 20 35 eller post@kunstforeninger.no

Merk at innmelding av delegat til årsmøtet må gjøres separat: Meld inn delegat til årsmøtet

Bestillingsvilkår

Når du har fullført bestillingen får du opp en bekreftelsesside. Vennligst kontroller påmeldingen og gi tilbakemelding snarest dersom du oppdager feil. Påmeldingen er deretter bindende og kan ikke avbestilles. Du kan i ettertid se din bestilling ved å logge inn på www.kunstforeninger.hypersys.no, du finner detaljer for din påmelding under Arrangementer. Faktura sendes ut i slutten av mars, med to ukers betalingsfrist.

Dersom sykdom skulle forhindre deg i å delta, må du snarest gi beskjed og sende legeerklæring til Norske Kunstforeninger. Vi vil refundere utgifter for aktiviteter som på dette tidspunktet er mulig å avbestille hos våre underleverandører. Utgifter som ikke kan refunderes må deltakeren dekke gjennom egen reiseforsikring.

Ved spørsmål til påmelding eller faktura, kontakt Hanne Houen på hanne.houen@kunstforeninger.no eller telefon 22 42 20 35

Bestilling av hotell

Vi har fått svært gunstige priser hos Scandic Maritim i Haugesund. Rogalands beste frokost er selvsagt inkludert i romprisen!

Priser:
Torsdag 9. mai–fredag 10. mai: Enkeltrom 1050 kroner. Dobbeltrom 1250 kroner
Fredag 10. mai–lørdag 11. mai: Enkeltrom 850  kroner. Dobbeltrom 1050 kroner
Lørdag 11. mai–søndag 12. mai: Enkeltrom 850 kroner. Dobbeltrom 1050 kroner

Overnatting bestilles direkte fra Scandic Maritim på telefon 52 86 30 00. Bestillingsfrist 9. mars. For å få avtalt pris, oppgi følgende bestillingskode (Block ID): 462 86 730

Reiseinformasjon

Buss
Nor-Way Bussekspress har to ruter som stopper i Haugesund: Kystbussen (Bergen–Haugesund–Stavanger) og Haukeliekspressen (Oslo/Skien/Tønsberg/Kristiansand S-Haugesund). Rutetider og billetter: www.nor-way.no

Fly
SAS og Norwegian har direkteruter til Haugesund Lufthavn fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Avganger og bestilling på sas.no eller norwegian.no. Fra flyplassen går det flybuss til hotellet.