Fra utdelingen av frivillighetsprisene i 2018. Foto/illustrasjon: Frivillighet Norge

Kjenner du noen fine frivillige som kunne trengt en oppmerksomhet? Har dere fått inn en ny person det siste året som dere allerede lurer på hvordan dere klarte dere uten? Eller er det en frivillig som har gjort en ekstraordinær innsats, og fortjener den nasjonale Frivillighetsprisen?

Nå er det tid for å nominere til de nasjonale frivillighetsprisene som deles ut av Frivillighet Norge, nominasjonsfristen er 15. september.

Den nasjonale Frivillighetsprisen

I Norge deltar over 60% av befolkningen med frivillig innsats. Noen gjør likevel en større innsats enn andre, og de ønsker Frivillighet Norge å løfte fram med Frivillighetsprisen, som deles ut til noen som har utmerket seg med sin frivillige innsats.

– Frivillighet Norge vil gi frivilligheten et ansikt når vi hvert år deler ut den nasjonale Frivillighetsprisen. Vinnerne er utrettelige mennesker som står på dag ut og dag inn, uten å spørre om annerkjennelse eller belønning. Vi vil løfte disse hverdagsheltene frem. Uten dem stopper Norge, sier generalsekretær i Frivllighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Frivillighetsprisen deles ut til en initiativrik person, lokal forening eller gruppe som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for samfunnet rundt seg, og velges blant nominasjoner fra befolkningen. Vinneren mottar 50 000 kr fra Norsk Tipping til et ideelt formål.

Årets nykommer i frivilligheten

Frivillighet Norge er opptatt av å få nye grupper inn i frivilligheten. For å hylle ny frivillighet har Frivillighet Norge, under prosjektet Frivillig.no, opprettet prisen Årets nykommer i frivilligheten.

– Terskelen skal være lav for å bli aktiv i en frivillig organisasjon. Vi ønsker å inspirere flere til å finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av det frivillige felleskapet og å spille en viktig rolle i andres liv, sier Slotterøy Johnsen.

Årets nykommer i frivilligheten tildeles en person som har blitt frivillig etter 1. august 2018.

Nominer din favoritt innen 15. september!