Marit Aabel Kulseng (Kongsberg Kunstforening) og Reidun Haugnes (Høyanger Kunstlag) mottok prisen Årets Kunstforening 2018 i Haugesund 11. mai.

Vet du om en kunstforening som har gjennomført et spesielt interessant prosjekt i 2019, eller som over tid har gjort en ekstra god innsats for kunstfeltet? Da bør du nominere kunstforeningen til Årets kunstforening!

Hvert år deler Norske Kunstforeninger ut prisen Årets kunstforening. Hedersbevisningen tildeles en kunstforening har utmerket seg med nyskapende arbeid og gode prosjekter, som kan være til inspirasjon for andre kunstforeninger. Prisen på 30 000 kroner deles ut under Norske Kunstforeningers årsmøtehelg 25.–26. april 2020 i Oslo.

Alle kan nominere kunstforeninger de synes fortjener anerkjennelse, og det er også lov å foreslå egen forening. I nominasjonen må du begrunne hvorfor kunstforeningen fortjener prisen, og legge ved relevant informasjon om kunstforeningen, utstillingsprogram, prosjekter, aktiviteter o.l.

Fristen for å nominere priskandidater er 31. desember 2019.
Nominasjoner sendes til:
post@kunstforeninger.no

eller per post til
Norske Kunstforeninger, Kongens gate 2, 0153 Oslo

La vekt på mangfoldet i 2018

Prisen for 2018 ble delt mellom to kunstforeninger: Kongsberg Kunstforening og Høyanger Kunstlag. Juryen valgte å gi prisen til to svært ulike, men like inspirerende kunstforeninger, som representerer mangfoldet i kunstforeningene.

Juryen trakk fram at Kongsberg Kunstforening holder et høgt nivå i utstillingsprogrammet, og gjennom leken og ambisiøs programmering har de lykkes med å nå nye publikumsgrupper og formidle kunst til flere grupper i sitt eget lokalmiljø.

–  Dette er en stor ære, vi er kjempeglade! Det viser at arbeidet vårt blir lagt merke til og blir verdsatt, uttalte Ingrid Austlid Rise, styreleder i Kongsberg Kunstforening.

Den andre mottakeren var Høyanger Kunstlag, som med stort engasjement og målrettet arbeid fikk egne lokaler da Gunnar S. Galleriet åpnet i 2018. Juryen ønsket å hylle vilje og pågangsmot over flere år, som har gitt fantastiske resultater.

– Dette var veldig overraskende, men vi synes også det er vel fortjent! Vi har lagt ned en stor frivillig innsats for kunsten. Jeg er veldig takknemlig, og det er gøy å kunne avslutte min tid i kunstlagsstyret med en slik utmerkelse, etter å ha jobbet for å få på plass galleriet i 20 år, sa nylig avgått leder Reidun Haugnes i Høyanger Kunstlag.

De siste årene har følgende kunstforeninger mottatt prisen: Høyanger Kunstlag og Kongsberg Kunstforening (2018), Toten Kunstforening (2017), Levanger Kunstforening (2016), Sandefjord Kunstforening (2015), Kunsthall Grenland (2014), Kunsthall Stavanger (2013) og Bømlo Kunstlag (2012).

Statuttene for Årets kunstforening

• Årets kunstforening og de prosjektene som belønnes, skal være til inspirasjon og etterfølgelse for andre kunstforeninger.
  • Prisen Årets kunstforening skal deles ut en gang i året på Norske Kunstforeningers årsmøte.
  • Prisen skal gå til en norsk kunstforening som i løpet av foregående år har utmerket seg – enten på grunn av et enkeltprosjekt eller som over tid har markert seg som særlig aktiv og/eller synlig (fantasifull/kreativ/utradisjonell) på kunstscenen eller i kulturlivet.
  • I utvelgelsen av kandidatene skal det tas hensyn til at størrelse og andre forutsetninger er svært ulike blant norske kunstforeninger. Kandidatene må derfor vurderes ut fra sine egne forutsetninger.
  • Kunstforeningene oppfordres til å sende inn begrunnede forslag på kandidater til Årets kunstforening innen 31. desember hvert år. En kunstforening kan nominere seg selv. Juryen kan nominere egne kandidater.
  • Jury for Årets kunstforening er styret i Norske Kunstforeninger.
  • Juryen begrunner sin avgjørelse.