Stillbilde fra Strim (2017) av Aleksander Johan Andreassen, Høstutstillingens videoprogram 2017.

I 2017 er det femte gang Høstutstillingen formidler utvalgte videoverk til kunstforeninger rundt om i landet. Samarbeidet med Norske Kunstforeninger er viktig av mange grunner, ikke minst bidrar det til å gjøre Høstutstillingen til en nasjonal utstilling – ikke bare for kunstnerne som deltar, men også for publikum som kan se kunsten der de bor.

De utvalgte videoarbeidene som vises i 11 kunstforeninger over hele Norge er Strim (2017) av Aleksander Johan Andreassen, Ponytales (2014) av Siri Bråtveit og Leave Fucking «Society» Alone (2015) av Daisuke Kosugi.

Mer informasjon: Videoprogram fra Høstutstillingen 2017 – verk og kunstnere

Med bevegelse som en fellesnevner, forteller årets tre filmer på hver sin måte noe om hva de vil si å være menneske i dag. I videoprogrammet møter vi utforskende fortellerformer og krysninger mellom dokumentar og kortfilm. Med variasjon i uttrykk, tematikk og teknikk, viser arbeidene videokunstens største styrke – mediets plastiske muligheter. I videokunsten kan historiefortelling foregå på andre og nye måter.

– En rekke høydepunkt i videokunstprogrammet

Årets tre utvalgte videoverk har fått både oppmerksomhet og god omtale. Daisuke Kosugi mottok Den franske pris under åpningen av Høstutstillingen. I tillegg har Strim tidligere vunnet Gullstolen for Beste norske kortfilm under Kortfilmfestivalen i Grimstad 2017, mens Ponytales mottok prisen for Beste Nordiske Studentfilm under dokumentarfilmfestivalen Nordic Doc i 2014.

Og i Oda Bahrs anmeldelse av Høstutstillingen i Morgenbladet trekkes videokunstprogrammet fram som et av høydepunktene:

Siri Bråtveit belyser med leken følsomhet ungdommers overskudd og usikkerhet i et cheerleader-miljø. […] Best fungerer balansen mellom kunst og novellefilm i Aleksander Johan Andreassens lett surrealistiske Strim. En ung kvinne går omkring i Groruddalen og leter etter katten sin, og spør ulike mennesker som svarer etter beste evne. Møtene skal være ekte og improvisert, noe også de avventende reaksjonene tyder på, når hun bryter ut i tics og uvanlige gester.

Videoprogrammet 2017 vises i følgende kunstforeninger:

Asker kunstforening
Bømlo Kunstlag
Grimstad Kunstforening
Kunsthall Stavanger
Neadalen Kunstforening
Nesodden Kunstforening
Steinkjer Kunstforening
Stjørdal Kunstforening
Sunnfjord Kunstlag
Trysil Kunstforening
Vestby Kunstforening

Høstutstillingen har som mål å vise hva som røre seg i norsk samtidskunst. Alle kan søke om å få stille ut på Høstutstillingen. Deltakerne vurderes og velges av en jury bestående av kunstnere. I år representerer Lars Korff Lofthus, Anne Karin Jortveit, Kjetil Skøien, Josefine Lyche, Kristine Fornes og Rita Marhaug Den nasjonale jury.