Skisse til monumentet Benkene til Kim av Lina Viste Grønli. Monument avdukes 27. mai i Bergen.

Bergen kommune har vedtatt å reise fem monumenter over kvinner i det offentlige rom de neste ti årene. 27. mai avdukes den første, en skulptur som hedrer Kim Friele og hennes kamp for homofiles rettigheter. I anledning avdukingen inviterer vi lørdag 29. mai til et seminar hvor vi diskuterer det offentlige rom, monumenter, representasjon og kunstneriske praksiser.

Programmet er delt inn i tre bolker. Det er gratis å delta, men på grunn av smittevernhensyn er det begrenset antall plasser og påmelding er nødvendig.

09.45–13.30: Bergen Offentlige Bibliotek

• 09.45 – Registrering, kaffe/te
  • 10.00–10.15 – Velkommen, introduksjon ved Hilde Herming, initiativtaker og kurator for Fast plass – flere historier
  • 10.15–11.00 – Benkene til Kim – fra oppdrag til avduking: Samtale mellom leder for kunstutvalget til Kim Friele, Maya Økland, og kunstner Lina Viste Grønli
  • 11.10–12.00 – Det symbolske landskapet, Michelle A. Tisdel – sosialantropolog og forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket, og initiativtaker til Lift Every Voice–LEV
  • 12.00–12.30 – Pause med enkel lunsj
  • 12.30–13.20 – Et skeivt blikk på det offentlige rom, Johanna Adebäck, prosessleder Göteborg Konst – om kunstprosjektet Göteborg HBTQI+staden.
  • 13.20–13.30 – Avrunding

Seminaret vil også bli strømmet direkte for de som ikke kan delta i Bergen. Direktesendingen ser du her.

14.00–15.00: Bergen Kunsthall

Samtale mellom festspillutstiller Elisabeth Haarr, kunstner Eline Mugaas og kurator Steinar Sekkingstad

16.00–18.00: Bergen Offentlige Bibliotek, kafeen

Folkemøte: Hvem blir de neste kvinnene på sokkel i Bergen? Hvilke kriterier legges til grunn? Kan kunst bidra til en mer inkluderende byutvikling?

Til å diskutere dette har vi med oss Oddny Miljeteig, John Audun Hauge og Kari Hop Skiftesvik.

Oddny Miljeteig er tidlegere gruppeleder for SV og opphavskvinne til forslaget om statuer/minnesmerke av kvinner i Bergen. Var forslagsstiller i sammen med Hilde Maria Boberg Andresen av minnesmerke om Kim Friele.

John Audun Hauge er utdannet som skulptør ved Vestlandets Kunstakademi, leder for kunstutvalget for «kvinner på sokkel: Ambrosia Tønnesen» i Bergen.

Kari Hop Skiftesvik er tidligere venstrepolitiker, kvinnesaksforskjemper, forfatter og bibliotekar, med flere verv i Kvinnesaksforeningen – lokalt og nasjonalt. Skiftesvik har utgitt boka Bergens små og store døtre: Kvinnehistoriske byvandringer, sammen med Elisabeth Aasen

Samtalen ledes av Eira Vilde Martinsen Garrido (student og bystyrerepresentant for SV).

Fast Plass – flere historier er initiert av Norske Kunstforeninger og Hilde Herming i samarbeid med Kunstsentrene i Norge og Norsk Billedhoggerforening, Hordaland Kunstsenter og Bergen Kunsthall. Prosjektet er en videreutvikling av boka «FAST PLASS – norske kvinner på sokkel» (2017), som er en oversikt over monumenter tilegnet kvinner i våre offentlige rom og deres historier. Som en del av prosjektet blir det et eget arrangement hos Bergen Kunsthall 5. juni.

Seminaret er støttet av KORO og Fritt Ord.