Bent Raanes Sørensen og Ingrid Espelid Hovig i forbindelse med åpning av Hovig i Nord i Heimdal Kunstforening, 2013. Foto: Sten Nilsen

Fra 2011 til 2013 ble utstillingen Hovig i nord vist i 14 kunstforeninger i regi av Norske Kunstforeninger. Utstillingen var produsert av fotografene Sarah Cameron Sørensen og Bent Raanes Sørensen. Paret hadde fotografert bygninger i Nord-Norge, tegnet av arkitekten Jan Inge Hovig (1920–1977). Ingrid Espelid Hovig var gift med Jan Inge Hovig, og hun deltok engasjert i utstillingsprosjektet. Hun stilte opp på tilnærmelsesvis alle utstillingsåpningene over hele landet, hvor hun holdt taler og snakket med publikum.

Intensjonen med utstillingsprosjektet var å rette søkelys på arkitekten Jan Inge Hovigs unike modernistiske etterkrigsarkitektur, noe som også berørte hans arbeidsmetoder og materialbruk. Hovig er best kjent som arkitekten bak den viktige symbolbygget Tromsdalen kirke/Ishavskatedralen i Tromsø, som også var Ingrids favorittbygning. Men Jan Inge Hovig tegnet også flere andre viktige fellesskapsbygg i Nord-Norge i gjenoppbyggingstiden etter krigen. Ikke alle disse byggene har blitt like godt vedlikeholdt, og i Tromsø gjør forfallet at framtiden til Alfheim svømmehall er usikker. Utstillingen Hovig i Nord var med på å vise fram kvalitetene i disse modernistiske byggene, slik at kanskje flere ble oppmerksomme på verdien i etterkrigsarkitekturen.

Det var med stor sorg vi mottok beskjeden om at Ingrid Espelid Hovig hadde gått bort 3. august 2018. Norske Kunstforeninger ønsker å takke Ingrid for alt hun så sjenerøst ga og delte i forbindelse med prosjektet Hovig i Nord. Hennes tilstedeværelse gjorde hver utstillingsåpning til en berikelse og til en fest. I tillegg ble det mange hyggelige samtaler underveis.

I forbindelse med utstillingsåpningen i Stjørdal Kunstforening, 2013, hadde elevene innen kokk- og servitørfag ved Ole Vig vgs. forberedt lunsj til alle de involverte. Ingrid Espelid Hovig ble også invitert inn på kjøkkenet til samtale med elevene. Foto: Sten Nilsen

Bent Raanes Sørensen og Ingrid Espelid Hovig på toget på veg til utstillingsåpning i Voss Kunstlag i 2013. Foto: Sten Nilsen

Ingrid Espelid Hovig holder tale i forbindelse med åpning i Voss Kunstlag, 2013. Foto: Sten Nilsen

Bent Raanes Sørensen, Susanne Svenseid fra Norske Kunstforeninger og Ingrid Espelid Hovig i Trondheim etter åpning av utstillingen i Heimdal Kunstforening, 2013. Foto: Sten Nilsen