Under fagprogrammet på årsmøtet vil flere av NåDa-prosjektene presenteres. Her fra NåDa-prosjektet til Sandefjord Kunstforening.

NB!: Etter råd fra helsemyndighetene angående Covid-19, beklager vi at vi dessverre må avlyse årsmøtehelgen.

Norske Kunstforeninger ønsker velkommen til årsmøtehelg 25.–26. april 2020 i Oslo. Helgen vil by på faglig input, mat og mingling, utstillingsbesøk og selvsagt årsmøte.

Selve årsmøtet er åpent for alle, men deltakelse på årsmøtehelgen krever påmelding. Påmeldingen til helgen er åpnet, med påmeldingsfrist 25. februar. Dette er også fristen for å sende inn saker til årsmøtet og forslag til nye kandidater i Norske Kunstforeningers styre.

Fagprogram: NåDa – Ungdom, samtidskunst og kulturminner

Det har de siste årene vært betydelig fokus på formidling til barn og unge på det norske kunstfeltet. Norske Kunstforeninger har over to år arbeidet med NåDa, et prosjekt om kulturminner, samtidskunst og ungdom, gjennomført i ti kunstforeninger. NåDa ble muliggjort med betydningsfull støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Under årsmøtehelgen vil både prosjektledere og deltagende kunstnere presentere sine prosjekter og erfaringer. I tillegg vil formidlingskurator, Eli Solsrud, fortelle om sine erfaringer om deltakende formidling til barn og unge ved Nasjonalmuseet.

Etter årsmøtet blir det privat omvisning i utstillingen Alpha Crusis – Afrikansk samtidskunst på Astrup Fearnley Museet.

Årets fagprogram vil ta for seg formidling til barn og unge. Flere av prosjektene fra Norske Kunstforeningers NåDa-prosjekt vil bli presentert.

Program

Fagprogrammet, lunsj og årsmøtet finner sted på Thon Hotel Vika Atrium, Munkedamsveien 45, Oslo.

Lørdag 25. april

09.30–11.00

11.30–12.30

12.30–13.00

Registrering av deltakere

Lunsj

Registrering av årsmøtedelegater

13.00–15.00

Norske Kunstforeningers årsmøte

• Utdeling av prisen Årets Kunstforening

Fagseminar: Del I

15.30–17.00 Om deltakende formidling. Eli Solsrud, kurator formidling, Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur
17.30–18.30

19.00–22.00

Omvisning i Astrup Fearnley Museets utstilling Alpha Crucis – Afrikansk samtidskunst

Pizza og mingling på Sentralen, Øvre Slottsgate 3 (NB! Krever egen påmelding)

Søndag 26. april

Fagseminar: Del II

NåDa – Ungdom, samtidskunst og kulturminner

09.00–09.15 Presentasjon av prosjektet. Anne-Grethe Thoresen, prosjektleder og rådgiver i Norske Kunstforeninger
09.20–09.40 NåDa Osterøy. Åse Nilssen, prosjektleder, Osterøy Kunstlag
09.40–09.55 NåDa Osterøy. Shwan Dler Qaradaki, billedkunstner
10.00–10.20 Krossens Havremølle. Hildegunn Guddal Svensson og Toril Brosten, prosjektledere; Sandnes Kunstforening
10.20–10.35 Krossens Havremølle. Hans Edward Hammonds, billedkunstner
10.40–11.00 Spinneriet. Mona Espelien, prosjektleder, Halden Kunstforening
11.00–11.15 Spinneriet. Siri Austeen, billedkunstner
11.20–11.40 Frå Fjell til Fjord. Anne Ellingsen, prosjektleder; Volda og Ørsta Kunstlag
11.45–12.05 Frå Fjell til Fjord. Robert Steines og Katharina Førde Teige, billedkunstnere
12.10–12.20 Oppsummering
12.30–13.30

Lunsj

Program slutt

Program per 28. januar, med forbehold om endringer.

Formidlingskurator ved Nasjonalmuseet, Eli Solsrud, holder presentasjon lørdag 25. april. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Påmelding til årsmøtehelgen skjer via medlemssystemet HyperSys.

Alle styremedlemmer i kunstforeningene har en brukerprofil knyttet til sin personlige e-postadresse. Logg først inn, og meld deg deretter på. Logg inn med din e-post som brukernavn, dette kan du også gjøre selv om du ikke tidligere har vært innlogget, du får da tilsendt en e-post om å opprette nytt passord. Dersom du har problemer med påmelding, kontakt oss på 22 42 20 35 eller post@kunstforeninger.no.

Påmeldingsfrist er 25. februar.
Vi gjør oppmerksom på at påmeldingen er bindende.

I 2020 er det to påmeldingspakker:

• Pakke 1: Full pakke
    Fagprogram, lunsj lørdag og søndag, omvisning Astrup Fearnley Museet, pizza + ett glass drikke på Sentralen (lørdag kveld)
    1950 kroner
  • Pakke 2: Enkel pakke
    Fagprogram, lunsj lørdag og søndag, omvisning Astrup Fearnley Museet
    1600 kroner

Hotellovernatting bestilles direkte fra Thon Hotel Vika Atrium av den enkelte deltaker. Se priser lengre nede.

Påmelding av delegat

Hver kunstforening har en stemme på årsmøtet, og navn på foreningens årsmøtedelegat må meldes inn senest 14. april.

Det er bare personen som skal stemme på vegne av foreningen under årsmøtet, som skal meldes på som årsmøtedelegat. Påmelding for eventuelle andre deltakere er ikke nødvendig – selve årsmøtet er åpent for alle.

Påmelding foregår i HyperSys. Se veiledning til påmelding av årsmøtedelegat her.

Overnatting

For bestilling av hotellrom oppgir gjestene følgende kode: 240420NORS

Rom kan bestilles på telefon 22 83 33 00 eller på vika.resepsjon@olavthon.no.

Priser per natt fra fredag 24.04 til søndag 26.04:

• Singelrom 1195 kroner
  • Standardrom 1195 kroner per person (300 kroner i tillegg hvis to personer på rommet)
  • Superiorrom 1495 kroner per person (300 kroner i tillegg hvis to personer på rommet)

Til orientering er rommene holdt av til 24.03.20 til denne spesialprisen.

Transport:

Thon Hotel Vika Atrium ligger sentralt ved Aker Brygge og Tjuvholmen og har adressen Munkedamsveien 45.

Den enkleste måten å komme seg til hotellet fra Oslo Sentralbanestasjon er med buss 54 i retning Tjuvholmen. Denne stanser like utenfor sentralbanestasjonen og hotellet. Fra Oslo Sentralbanestasjon går bussen fra plattform A, og stoppet heter “Vika Atrium”. Bussruten tar 8 minutter.

Billetter til all kollektivtransport i Oslo kan kjøpes hos Narvesen eller gjennom appen Ruter-billett. En og samme billett kan brukes på t-bane, trikk, buss og båt til øyene.

Se ruter.no for mer informasjon om kollektivtransport i Oslo.

Alle aktivitetene under årsmøtehelgen vil foregå i gangavstand fra hotellet.