Bodø er Europeisk kulturhovedstad neste år – Bodø2024. Helt siden 2015 har Bodø arbeidet for å bli Europeisk kulturhovedstad og søknaden ARCTICulation nådde fram hos EUs kulturfaglige ekspertjury. Bodø2024 er Norges største kulturprosjekt på over ti år og det største i Nord-Norge noensinne.

Hva var da mer naturlig enn å legge Norske Kunstforeningers årsmøtehelg til Bodø2024?!

Det er med stor glede vi inviterer kunstforeninger, kunstlag, kunsthaller og fylkeslag til en årsmøtehelg i et vårlig Nordland med et innholdsrikt kunstfaglig program bestående av samiske, norske og internasjonale kunst- og kulturprosjekter og opplevelser i en storslått nordnorsk natur.

Årsmøtehelgen begynner i Bodø Kunstforening fredag 24. mai med utstillingsprosjektet GIRJEGUMPI-VERSION 2024 – et samisk samarbeidsprosjekt mellom Nordlandsmuseet, Bodø Kunstforening og Joar Nango. Kurator er Helga Nordby og prosjektleder er Kristoffer Dolmen. Prosjektet er todelt, og del I vises i Bodø Kunstforening og del II i Nordlandsmuseet. Etter presentasjoner og omvisninger i utstillingene inviterer vi dere til mottakelse i museet.

Lørdag 25. mai avholdes Norske Kunstforeningers årsmøte 2024 i Thon Hotel Nordlys. Etter en enkel lunsj skal vi på en reise i det nordnorske landskapet, til Kjerringøy. På denne særegne halvøya med høye fjelltopper og vakker kystlinje tilbringer vi resten av dagen, før vi er tilbake tidlig kveld i Bodø.

K-Lab er en internasjonal land art biennale i Nevelsfjord på Kjerringøy, som har vært arrangert annet hvert år siden 2007. Biennalen er en sentral plattform for kunst og kultur i Nord-Norge, og dens betydning ligger i å fremme kunstnerisk utforskning av landskap og natur.

Karl Erik Harr-museet har en stor samling med malerier og grafikk av den nordnorske kunstneren Karl Erik Harr. I sitt arbeid som kunstner, forfatter og formidler har Harr bidratt betydelig til styrking av nordnorsk kultur og identitet.

Kjerringøy Handelssted er et vel bevart handelssted fra 1750-tallet. Handelsstedet var et sentralt knutepunkt for handel med fisk, tørrfisk, skinn, pelsverk og andre varer.

Etter omvisninger på handelsstedet, avslutter oppholdet vårt på Kjerringøy med Kafe Fjøsens berømte fiskesuppe før retur til Bodø.

Søndag 26. mai møtes vi på Galleri NOUA, som ligger sentralt i Bodø. NOUA er en arena for foto som samtidskunst, etablert i et av Bodøs etterkrigsbygg. En utstilling med arbeider av kunstneren Morten Torgersrud vises i galleriet, og vi får en presentasjon og omvisning. Utstillingen er kuratert av Kjersti Solbakken og er et samarbeid med LIAF- Lofoten Internasjonale Kunstfestival.

I Bodø bor vi på Thon Hotel Nordlys med utsikt mot havna, sentralt plassert mellom Bodø Kunstforening og Stormen kulturkvartal. Hotellet booker du selv. Mer informasjon finner du i denne invitasjonen.

Vi ønsker deg varmt velkommen til Norske Kunstforeningers årsmøtehelg og Bodø2024!

Merk!
  • Påmeldingen gjelder kunstfaglig program og måltider.
  • Selve årsmøte lørdag 25. mai kl. 09.00-11.00 er åpent og gratis for alle.
  • Informasjon om delegatpåmelding kommer senere.
  • Hotellovernatting kommer i tillegg. Se lenger ned.

DELTAKERAVGIFT
Årsmøtehelg 2024 fredag 24. mai t.o.m. søndag 26. mai: 2900 kroner
inkluderer hele programmet, fredag, lørdag og søndag samt måltider.

Påmeldingsfrist er 23. februar 2024. Påmeldingen er bindende.

Hotell:
Eventuell hotellovernatting kommer i tillegg. Hotellrom bestilles direkte fra Thon Hotel Nordlys.
Bruk denne lenken for å oppnå avtalt redusert pris:
Frist for å reserve rom til redusert pris er 23. april 2024.

MELD DEG PÅ HER: https://forms.gle/iRiW65eSZ8MQXcF8A

Har du spørsmål, vennligst kontakt Norske Kunstforeninger på telefon 22 42 20 35
eller post@kunstforeninger.no