Maren Dagny Juells video "Tutorial #13 JOY" (2019) fra Høstutstillingen 2019 ble vist i 13 kunstforeninger i 2019 og 2020.

Siden 2013 har Norske Kunstforeninger og Høstutstillingen samarbeidet om en utstillingsturné med videoverker fra årets Høstutstilling. Påmeldingen er nå åpen for kunstforeninger som ønsker å ha besøk av videoprogrammet fra Høstutstillingen 2020, høsten 2020 eller våren 2021. Påmeldingsfrist 18. august 2020.

Høstutstillingen er en årlig utstilling som har eksistert siden 1882 med mål om å vise hva som rører seg i norsk samtidskunst. Utstillingen trekker hvert år et stort publikum, og har til alle tider vært omdiskutert. Alle kan søke om å stille ut på Høstutstillingen, og deltakerne blir plukket ut av en fagjury bestående av billedkunstnere.

Samarbeidet med kunstforeningene bidrar til at Høstutstillingen blir en nasjonal utstilling, ikke bare for kunstnerne som deltar, men også for publikum som kan se kunsten der de bor.

Erfaringer fra Neadalen

Høsten 2019 og våren 2020 viste tretten kunstforeninger tre videoverk fra Høstutstillingen 2019. Tre kunstforeninger fikk i tillegg besøk av en formidler fra Høstutstillingen, blant annet Neadalen Kunstforening utenfor Trondheim. I Kunst Pluss 1/2020 forteller leder i Neadalen Kunstforening, Brit Uni Kjøsnes, om sin erfaring med videoprogrammet.

– Dette tilbudet som Høstutstillingen har gitt Norske Kunstforeninger over flere år, har vi ingen utgifter på. Det gir oss mulighet til å vise publikum noe annet, noe vi setter stor pris på, forteller Kjøsnes, som har vært med i Neadalen Kunstforening helt fra starten i 1985.

Neadalen beskriver i intervjuet med skribent Gustav Svihus Borgersen samarbeidet som en vinn/vinn-situasjon der Høstutstillingen betaler og garanterer for kvalitet, mens kunstforeningen kan jobbe på det lokale og regionale planet for et balansert utstillingsprogram.

– Dette er et tilbud vi garantert kommer til å takke ja til neste gang, forteller Kjøsnes.

Neadalen Kunstforening var blant kunstforeningene som i fikk besøk av en formidler fra Høstutstillingen i forbindelse med visning av videoprogrammet fra Høstutstillingen 2019. Foto: Gustav Svihus Borgersen

Fra formidlerbesøk i Neadalen Kunstforening, januar 2020. Formidler Nanna Lenander (f.v.), Foto: Gustav Svihus Borgersen

Praktisk informasjon og påmelding

Høstutstillingen vises på Kunstnernes Hus i perioden 19. september–25. oktober 2020. Visingsperioden for videoprogrammet kan derfor tidligst begynne 19. september, men kan vises når man ønsker det i løpet av høsten 2020 eller våren 2021.

Som i fjor vil videoprogrammet bli satt sammen spesielt med tanke på formidling til barn og unge. Sammen med videoprogrammet vil det følge en formidlingspakke slik at kunstforeningen har gode verktøy dersom man ønsker å invitere skoleklasser. Kunstforeningene har mulighet til å søke om prosjektstøtte til formidlingstiltak fra Norske Kunstforeninger, med frist 1. november.

Kunstforeningene får tilsendt ferdig redigerte videoprogram (DVD/nedlasting) og digitalt/trykt materiell (plakat, formidlingsveiledning og informasjon om videokunst, verkene og kunstnerne). Kunstforeningene må selv stille med passende visningsutstyr, som projektor, DVD-avspiller, høytalere etc.

Kunstforeninger som viser videoprogrammet, må sende oss en kort rapport i etterkant av visningen.

Dersom dere ønsker å vise videoprogrammet, fylle ut og send inn skjemaet under, til post@kunstforeninger.no eller til Norske Kunstforeninger, Kongens gate 2, 0153 Oslo.

Søknadsfrist: 18. august 2020