Nes Kunstforening inviterer til utstillingen Lávki Daiddaduojin – Steg med konsthantverk av Per Isak Juuso i Nes Kulturhus. Fri inngang.

Per Isak Juuso har i over 25 år bidratt til innovasjon innenfor duodji/samisk kunsthåndverk, og er ledende innen utviklingen av daidda duodji/moderne samisk kunsthåndverk

Gjenstandene i utstillingen har sitt utgangspunkt i tradisjonell duodji med bruk av materialer som metall, tre, horn og skinn. Med sin lange erfaring innehar Per Isak Juuso en unik kunnskap om de ulike materialene og teknikkene. Med bakgrunn i egen kulturtradisjon, inspirasjon fra reiser og en drift til å utforske materialets muligheter, har Per Isak Juuso utviklet et særegent uttrykk. Utstillingen er satt sammen for å vise en bredde av hans mangfoldige produksjon, fra bruksgjenstander til skulpturer.

Per Isak Juuso (f. 1953) er født, bor og arbeider i Mertajärvi i Sverige. Hans foreldre var aktive reindriftsutøvere og han lærte seg duodji av dem, og gjennom kontakt med Per Gunnar Utsi i Jokkmokk. Han videreutdannet seg i metall og formgivning, bland annet hos tekstilkunstneren Wanja Djanaieff, og har tatt pedagogisk eksamen i Kautokeino, med Gunnvor Guttorm som veileder. Ved siden av eget virke med utstillinger i inn- og utland, har han undervist i duodji ved Samernas utbildningscentrum i Jokkmokk og Sámi allaskuvla (Samisk høgskole) i Kautokeino. Per Isak Juusos arbeider er svært ettertraktet og er innkjøpt av offentlige samlinger i Norge og Sverige, samt til private samlinger.

Kuratorer: Eva Gun Jensen, Intendant Adde Zetterquist kunstgalleri og Kristoffer Dolmen, direktør Samisk senter for samtidskunst.

Åpningstider utstilling:
onsdag, torsdag, fredag 14-18, lørdag 12-16
søndag stengt

Utstillingen er en del av prosjektet Voi Voi, vi er på utstilling! Voi voi, vi er på utstilling! er et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunst, og intensjonen er å kunne presentere kunstnere fra Sápmi til områder utenfor Sápmi.

Prosjektet er muliggjort med økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, Norsk kulturråd, Fritt Ord og Sametinget.

Åpningsarrangement 15. januar med blant annet minikonsert med Georg Buljo duo og Johan Sara jr. Dette arrangementet krever billett.

Program åpning:
Kl. 12.00 Velkommen ved Nes Kunstforening
Kl. 12.05 Norske Kunstforeninger, kort om prosjektet
Kl. 12.10 Sámi Dáiddaguovddás/Samisk senter kort om utstillingen

Kl. 12.15 Åpningstale
12.25 Se utstillingen, vekselvis med mulighet for å se Nils Vibe Stockfleth sin bibel
Kl. 13.00 Samtale i storsalen (Bente Geving/Kristoffer Dolmen
Kl. 13.30 pause med forfriskninger, foajeen)
Kl. 13.45 Johan Sara Jr. (fortellerkonsert)
Kl. 14.30 Lunsjpause i kaféen

Kl. 15.00 Minikonsert med Georg Buljo
Kl. 15.30 Kort pause

Kl. 15.40 Visning av filmen Kautokeinoopprøret
Kl. 17.00 Slutt

Dette arrangementet krever billett.
Gratis billetter bestilles her: https://www.neskulturhus.no/kultur/3469/Kunstnere-fra-Sápmi/