Denne personvernerklæringen gjør rede for Norske Kunstforeningers håndtering av personopplysninger som samles inn for å utøve våre tjenester overfor styremedlemmer i kunstforeninger og andre vi jobber med.

Behandlingsansvarlig for personopplysninger i Norske Kunstforeninger er direktøren. Henvendelser for innsyn i, retting av eller sletting av personopplysninger kan rettes til:

Norske Kunstforeninger
Kongens gate 2
post@kunstforeninger.no
telefon 22 42 20 35

Dersom du mener at Norske Kunstforeninger har behandlet dine personopplysninger i strid med personvernloven, kan du klage til Datatilsynet.

Styremedlemmer i medlemsforeninger

Fra styremedlemmer i lokale kunstforeninger tilsluttet Norske Kunstforeninger lagrer vi navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, personnummer og e-postadresse. Det er styrene i de lokale kunstforeningene som melder inn personopplysninger for sine styremedlemmer, og de velger selv hvilke opplysninger de ønsker å registrere. Kontaktinformasjonen brukes til å sende ut relevant informasjon til styremedlemmene i våre medlemsforeninger, slik at kunstforeningene skal kunne oppfylle forpliktelser og utnytte fordelene ved medlemskapet i Norske Kunstforeninger.

Som lokalt styremedlem gir man selv aktivt samtykke til hva man vil tillate at Norske Kunstforeninger bruker personopplysninger til, for eksempel utsending av medlemsbladet Kunst Pluss, nyhetsbrev og invitasjon til arrangementer. Samtykket registreres av den enkelte i medlemssystemet HyperSys.

Ved avsluttet tillitsverv vil du ikke lenger motta informasjon fra oss, og dine personopplysninger vil slettes i henhold til våre rutiner. Navnet ditt og postnummer vil likevel i utgangspunktet bli oppbevart i systemet på grunn av hensyn til arkiv og historiske formål. Dersom du ønsker det, kan du likevel be om at vi også skal anonymisere navnet ditt. Medlemssystemet HyperSys driftes av Unicorn Information System AS, men Norske Kunstforeninger er ansvarlig for opplysningene, og de deles ikke med andre.

E-post

Du kan gjerne sende e-post til oss, men husk at alle virksomheter er sårbare for datatyveri. Du bør derfor ikke sende sensitivt innhold per e-post. Om vi mottar sensitive personopplysninger på e-post fra deg, behandler vi e-posten i henhold til innhold og sletter den straks.

Påmelding til kurs og arrangementer

Via våre nettsider og medlemssystemet HyperSys er det mulig å melde seg på seminarer og arrangementer. I tilknytning til dette samler vi informasjon som navn og kontaktopplysninger, i tillegg til matallergier og behov for tilretteleggelse. Disse personopplysningene blir ikke brukt til andre formål enn å administrere arrangementet. Personopplysningene vil slettes etter endt arrangement. Vi innhenter egne samtykker for å kartlegge interesse og ønske om å motta invitasjon til nye arrangementer.

Nyhetsbrev

Alle som ønsker det kan melde seg på som mottaker av vårt månedlige nyhetsbrev. For at vi skal kunne sende deg nyhetsbrev må du registrere din e-postadresse hos oss. Norske Kunstforeninger bruker MailChimp som leverandør av nyhetsbrevtjenesten. Adresselistene eies av Norske kunstforeninger, og deles ikke med andre. Du kan når som helst melde seg av nyhetsbrevet ved å trykke på utmeldingslenke i e-posten, eller ved å kontakte Norske Kunstforeninger eller MailChimp.

Facebook og Instagram

Om Facebook-brukere som liker, følger eller interagerer med Norske Kunstforeningers Facebook-side eller Instagram-konto vil vi via Facebooks innsiktsverktøy få tilgang til anonymiserte data for eksempel om alder, kjønn, bosted, interesser etc. Norske Kunstforeninger bruker den aggregerte statistikken om våre brukere til å forbedre innholdet på Facebook-siden og i annonsering på Facebook og Instagram, slik at innholdet skal bli mer relevant for målgruppen vår. Dataene vi får innsyn i innholder ikke informasjon som identifiserer enkeltpersoner, men er av typen «mann i alderen 25–34 år, som bor i Bergen og liker sport».

Personer som har gitt pengegaver

Norske Kunstforeninger er godkjent hos Skatteetaten som en organisasjon som gir personer skattefradrag for pengegaver. Dersom du har gitt en gave til en av våre lokale medlemsforeninger, vil de be deg om 11-sifret fødselsnummer, navn, beløp på gave og e-postadresse. Disse opplysningene vil kunstforeningen sende videre til Norske Kunstforeninger.

Vi vil som sentralledd rapportere opplysningene videre til Skatteetaten, slik at du automatisk får opp fradraget i skattemeldingen din. Du vil i tillegg motta en lovpålagt årsoppgave fra oss på e-post, som inneholder informasjon om hva vi har rapportert til Skatteetaten, og hvor i skattemeldingen du vil finne fradraget. Personopplysningene vil bare bli brukt til å gjennomføre rapporteringen. Opplysningene er underlagt regnskapsloven, og må derfor oppbevares i 5 år, før de slettes.

Dersom du ikke ønsker å oppgi personopplysninger i forbindelse med en gave, står du selvsagt fritt til å la være, men vær oppmerksom på at du da ikke vil motta skattefradrag.