Konferansen Kunstens verdi i tallenes tid undersøkte hvordan kunstfeltet i Norden påvirkes av krav om privat finansiering, og diskuterte kunstens framtidige finansiering.

Arrangementet la opp til diskusjon og erfaringsutveksling mellom nordiske kolleger og forskere innen kunst og økonomi, og samlet hele 187 påmeldte fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. Den nordiske konferansen var den andre i rekken, i et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger, Sveriges Konstföreningar og Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger.

I tillegg til selve konferansen kunne deltakerne få med seg atelierbesøk hos kunstnere, mottagelse på Oslo rådhus, omvisning på Kunstnernes Hus og åpning av den nordiske utstillingen Nordic Delights i Oslo Kunstforening. Norske Kunstforeningers årsmøte ble arrangert i tilknytning til konferansen.

Konferanse samlet nordiske eksperter

Konferansen ser nærmere på markedet for visuell kunst, og debatterer kunstens rolle i skjæringspunktet mellom kultur og økonomi; Hva skjer dersom kulturens effekter reduseres til tall, og hvordan kan man snakke om kvalitet i en tallstyrt verden? På konferansen bidro Lars Strannegård (Handelshögskolan i Stockholm), Trine Bille (Copenhagen Business School), Johan Börjesson (Trondheim kunstmuseum), Anne-Britt Gran (Handelshøyskolen BI) og Dag Aak Sveinar (Punkt Ø) og Tone Hansen (Kulturrådet/Henie Onstad Kunstsenter).

Bella Rune’s 3D-skulptur, som bare var synlig gjennom en app for mobil og nettbrett, på utstillingen Nordic Delights i Oslo Kunstforening. Foto: Christine Leithe Hansen/ Oslo Kunstforening

Utstillingen Nordic Delights i Oslo Kunstforening

Kuttene i andre europeiske kulturbudsjetter er mer drastiske enn i de nordiske. Det fører til større mobilitet innen kunstfeltet; kuratorer og kunstnere fra andre land søker til Nordee, og gjør de lokale kunstscenene mer mangfoldige og internasjonale. I den sammenheng er det interessant å stille spørsmålet om det finnes en nordisk samtidskunst? I utstillingen «Nordic Delights» undersøkes de respektive landenes kunstscener fra 1990-tallet og fremover, og idéen om det nordiske.

«Nordic Delights» bryter med tanken om en homogen nordisk kunstscene; kunstnerne i utstillingen er alle virksomme i Norden, men flertallet av dem har sine røtter andre steder. Kunstnerne deltok på Nordic Delights er Dejan Antonijević, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nermin Duraković, Michelle Eistrup, Behzad Farazollahi, Anawana Haloba, Sasha Huber, Jane Jin Kaisen, Henrik Lund Jørgensen, Bita Razavi, Bella Rune, Nita Vera, Adolfo Vera og Carla Zaccagnini. Utstillingen tar utgangspunkt i kamerabasert kunst.

Nordic Delights er produsert av Oslo Kunstforening i forbindelse med konferansen, på oppdrag fra Norske Kunstforeninger. Oslo Kunstforening har invitert med Fotografisk Center (København), Finlands fotografiska museum (Finland) og Kalmar Konstmuseum (Sverige) i et samarbeid om utstillingen.

På atelierbesøk hos Anja Carr, i hennes Pink Cube.

Atelierbesøk hos kunstnere

Også kunstnernes inntekter påvirkes av kulturpolitikk og samfunnsøkonomi. På konferansen ble det invitert til atelierbesøk og samtale hos kunstnere, både lovende unge kunstnere og godt etablerte. Deltakerne fikk mulighet til å utvide sitt kunstneriske kontaktnett og å planlegge neste utstillingsprogram.

Blant kunstnerne som deltok var Vanessa Baird, Mattias Härenstam, Ann Iren Buan, Steinar Haga Kristensen, Jon Benjamin Tallerås, Marthe Elise Stramrud, Marianne Hurum, Trollkrem, Andrea Bakkethun og Christian Tony Norum. Hver gruppe besøkte mellom 6-8 kunstnere på atelieret. Kurator og prosjektleder for atelierprogrammet var kunstner og produsent Tanja Sæter.

Konferansen var støttet av Nordisk kulturfond, Fritt Ord og Oslo kommune.