Videoprogrammet fra Høstutstillingen 2014, Sekvenser – ny norsk videokunst, vises i samarbeid med Norske Kunstforeninger 30 kunstforeninger og kunstlag landet over.

I år deltar 82 kunstnere/kunstnergrupper på Høstutstillingen – Statens Kunstutstilling. Av disse er elleve kunstnere/kunstnergrupper valgt ut til å delta i videoprogrammet Sekvenser – ny norsk videokunst.

Videokunsten på Høstutstillingen viser det mangfoldet vi ser innen videokunstfeltet i dag. Det er en stor bredde i uttrykk der dokumentariske, fiktive og poetiske fortellinger kommer fram side om side. Kunstnerne står med begge beina plantet i vår felles visuelle kultur og vender kameraet mot de sosiale, politiske og estetiske spørsmålene som opptar dem. Noen vender blikket innover mot det personlige og intime. Andre ser ut mot større samfunnsmessige forhold som blant annet omhandler kjendiskultur, kjønnsroller, innvandring, makt og historie. Videokunstnere bruker både eget filmet materiale og med allerede eksisterende videomateriale fra nettet eller arkiver. De blander også sjangre og fortellerstrategier.

Varigheten på mye av videokunsten skiller seg fra tradisjonell spillefilm, utstrekningen kan være mye kortere eller lengre. Videoene fanger lyd og bilde, sekvenser av øyeblikk, som vi som publikum selv må bruke vår tid for å oppleve.

Svært mange kunstnere bruker video i en eller annen form i sin kunst. Dettes gjenspeiles også i at stadig flere videokunstnere søker Høstutstillingen. Gjennom Sekvenser – ny norsk videokunst, får publikum over hele landet nå mulighet til å se aktuell norsk videokunst.

Praktisk informasjon

Visningsstedene mottar ferdig redigerte videoprogram, annonsemateriell, lærerveiledning og en publikasjon med informasjon om videokunst, verkene og kunstnerne. Videoprogrammet egner seg best for formidling for elever fra ungdomsskoler og videregående skoler.

Visningene i kunstforeningene/kunstlagene er et samarbeid mellom Høstutstillingen og Norske Kunstforeninger. Utstillingen er støttet av Fritt Ord.

Stillbilde fra verket «T.A.Z. Rora Hora» av ^O^ (Ann Holmgren / Nikolai Aurebekk).

Kunstnere og verk

• Signe Becker – Paradis
  • bull.miletic – 15:05
  • Mattias Cantzler – Stone mapping