Voi voi, vi er på utstilling! er et tredelt prosjekt bestående av ti ulike utstillinger i kunstforeningene, et formidlingsprosjekt og et program bestående av foredrag, kunstnersamtaler, filmprogram og konserter. Prosjektet som helhet har varighet fra september 2020 og ut november 2021 og tar sikte på å treffe et bredt lag av befolkningen innen alle aldersgrupper.

Prosjektet er et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunst og har mottatt økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Tittelen Voi voi, vi er på utstilling! trekker linjene til den kjente slagersangen og Norges bidrag til Eurovision Song Contest fra 1960, samtidig som Voi voi kan bety: Wow! Vi er på utstilling. Historiske linjer kan dras til tider hvor samer ble stilt ut i dyrehager. Det kan også bety Akk o ve, som et slags hjertesukk: Vi er på utstilling.

Intensjonen med prosjektet er å kunne presentere kunstnere fra Sápmi til områder utenfor Sápmi.

Tilbakeføring av samiske skjeletter

En problemstilling som fornorskning og majoritetens syn på samer er et tema som gjør seg gjeldende i prosjektet. I Voi voi, vi er på utstilling! vil det satiriske talkshowet Skole-Petter Anna inngå som én av workshopene som formidles til barn og unge.

I talkshowet utfordres fordommer og det stilles spørsmål ved samer som enten sinte rettighetsforkjempere eller enfoldige humorister. Opphavskvinnene Elin Margrethe Wersland og Anna Anita Guttorm sier: «Vi ler ikke ting bort, sannheten svir, men humoren forsoner selv om vanskelige temaer blir tatt opp, slik som tilbakeføringen av samiske skjeletter, hodeskallemålinger og kolonisering og dekolonisering.»

Det vil også bli workshop i joik som et medium for samisk kulturforståelse.

Én av filmene som vises ved alle utstillingsstedene er Marek Ranis/Hans Ragnar Mathisen The Cartographer. Regissør Marek Ranis har fulgt kunstneren Hans Ragnar Mathisen på nært hold. Mathisen var en av grunnleggerne av Samisk Kunstnergruppe og er også en av deltakerne i utstillingsprosjektet.

Sentrale spørsmål i filmen er hvordan urfolksnasjoner møter dramatiske endringer i sine omgivelser, samtidig som de jobber for å opprettholde en tradisjonell livsstil og kultur. Mathisens grenseløse kart over Sápmi er en veiviser gjennom spørsmål om migrasjon, klimaendringer, naturressurser og utnytting av ressurser i nord.

Utstillingsprogrammet er utarbeidet av Samisk senter for samtidskunst og Norske Kunstforeninger. Kunstnere som deltar i utstillingsdelen er:

1. Rose Marie Huuva
  2. Tomas Colbengtson
  3. Hans Ragnar Mathisen
  4. Per Isak Juuso og Folke Fjällström
  5. Anders Sunna
  6. Britta Marakatt Labba
  7. Ingunn Utsi
  8. Hanne Grethe Einarsen
  9. Fred Ivar Utsi Klemetsen
  10. Outi Pieski

Outi Pieski, Inhabited Land, Korjaamo Gallery, Helsinki, 2014. Foto: Jussi Tiainen. Pieski er med i utstillingsdelen av prosjektet.

Anders Sunna, Area Infected 2014, 244 x 488cm. Sunna er med i utstillingsdelen av prosjektet.

Utstillingsplan

I 2020 og 2021 vil prosjektet besøke ti kunstforeninger.

• Tomas Colbengtson, Stjørdal Kunstforening 19.09.–04.10.
  • Rose-Marie Huuva, Rana Kunstforening 30.10.–29.11.

• Isak Juuso/Folke Strömholm, Nesodden Kunstforening 09.01.–07.02.
  • Ingunn Utsi, Kongsberg Kunstforening 20.02.–07.03.
  • Hans Ragnar Mathisen, Halden Kunstforening 13.03.–05.04.
  • Britta Marakatt Labba, Toten Kunstforening i samarbeid med Gjøvik Kunstforening 15.04.–02.05.
  • Rose Marie Huuva, Molde Kunstforening 06.05.–03.06.
  • Fred Ivar Utsi Klemetsen, Sunnfjord Kunstlag 26.08.–12.09.
  • Hanne Grethe Einarsen, Aurskog Høland Kunstforening 21.09.–10.10.
  • Anders Sunna, Nes Kunstforening 30.11.–28.11.

Ved spørsmål eller mer informasjon ta kontakt med Sten Nilsen på 22 42 20 35 eller sten.nilsen@kunstforeninger.no