Neadalen Kunstforening i Selbu er blant kunstforeningene som har en egen salgsavdeling i galleriet, i tillegg til skiftende utstillinger. Foto: Gustav Svihus Borgersen

Kunstforeningene selger kunst av et bredt utvalg kunstnere, med forskjellige teknikker og uttrykk. Her finner du malerier, skulptur, foto, grafikk, tekstilarbeider, tegning og kunsthåndverk i alle prisklasser. Kunstforeninger finnes i alle landets fylker, i 150 kommuner. Alle er velkomne til å kjøpe kunst hos kunstforeningene, men er du medlem kan du i noen tilfeller få rabatt på kjøpet.

Noen kunstforeninger selger primært kunst fra aktuelle utstillinger, mens andre har en egen salgsavdeling der de alltid tilbyr et variert utvalg av kunst. Enkelte kunstforeninger har også en nettbutikk for kunst. Flere kunstforeninger kan også hjelpe til med innramming av kunsten du ønsker å kjøpe, dersom ramme ikke er inkludert.

Støtt kunstforeningens frivillige arbeid gjennom kunstkjøp!

Kjøp av kunst i en kunstforening gir flere fordeler, som kjøp i en nettbasert kunstbutikk ikke gir. Du får mulighet til å se kunstverket fysisk før kjøp og du får veiledning og hjelp av engasjerte personer i kunstforeningen. Ved å kjøpe kunst fra din lokale kunstforening bidrar dessuten du til å støtte kunstforeningens frivillige arbeid som gir publikum mulighet til å se utstillinger, og aktiviteter som kunstformidling for barn og unge.

Kunstforeningene selger kunst på vegne av kunstnerne. Det betyr at du i praksis kjøper kunstverket fra kunstneren, mens kunstforeningen bare fungerer som en formidler av salget. Ved kjøp av verk med en salgspris over 2000 kroner, må kjøper i tillegg betale kunstavgift på 5 %. I slike tilfeller betaler du kjøpesummen pluss kunstavgift samlet til kunstforeningen, og de vil videreformidle avgiften til Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Finn din lokale kunstforening i oversikten over kunstlag, kunstforeninger og kunsthaller.

Vil du vite mer om kunstforeningenes frivillige arbeid og historie? Da kan du ta en titt på følgende:

Hva er en kunstforening?
Kunstforeningenes historie fra 1836
Delta på kurs i kunstforeningene
Bli frivillig i en kunstforening

Ålesund Kunstforening arrangerer skiftende utstillinger i KHÅK Kunsthall, og har også salgsavdeling og nettbutikk med grafikk. Foto: KHÅK Kunsthall/Ålesund Kunstforening (Esther Maria Bjørneboes utstilling Re-Novasjoner, serie 2)

I kunstforeningene kan du kjøpe kunst fra aktuelle utstillinger. På kjøpet får du veiledning og hjelp fra engasjerte personer i kunstforeningen. Her en utstilling i Volda og Ørsta kunstlag. Foto: Malin Olivia Dahlberg