Kunstforeningene gjør en uvurderlig innsats for at publikum over hele landet skal få tilgang til samtidskunst. Her fra Vadsø Kunstforening 50-årsjubileumsutstilling i 2016. Foto: Monica Milch Gehardt

Kunne du tenke deg å gjøre en frivillig innsats i en kunstforening? I tillegg til gleden ved å delta i å skape et levende lokalsamfunn, får du anledning til å utvikle egne evner og bygge verdifull erfaring.

Styremedlemmer og frivillige i en kunstforening bidrar i det viktige arbeidet med å gi innbyggerne på stedet mulighet til å oppleve og lære mer om kunst. Du trenger ikke å kunne noe om kunst fra før – kunstforeningene trenger også folk som kan gjøre praktiske oppgaver som å male veggene før utstillingsåpning eller holde orden på økonomien. Som aktiv i en kunstforening får du mye tilbake, du lærer mer om kunst, du får nyttig erfaring i organisasjonsarbeid, prosjektutvikling og informasjonsarbeid.

Du får også mulighet til å delta på kurs og workshoper i regi av Norske Kunstforeninger for å lære mer om for eksempel styrearbeid, søknadsskriving, publikumsutvikling med mer.

Kunstforeningene er alltid på jakt etter engasjerte mennesker som ønsker å bidra. Noen kunstforeninger legger ut oppdrag for frivillige på portalen www.frivillig.no Dersom du ikke finner noe som passer for deg på portalen, er du selvsagt velkommen til å kontakt med din lokale kunstforening, kunstlag eller kunsthall for å høre hva du kan hjelpe til med. Du finner kontaktinformasjon i oversikten over kunstforeninger.

Som frivillig i en kunstforening kan du delta på kurs innen organisasjons- og kusntfaglige temaer i regi av Norske Kunstforeninger. Foto: Norske Kunstforeninger