Trenger kunstforeningen noen til å sitte vakt en kveld, hjelp til oppdatering av nettsiden, noen som kan male veggene, designe plakat eller snekre utstillingsmontre? På nettportalen www.frivillig.no kan du nå ut til nye potensielle frivillige, som kanskje ikke kjenner til kunstforeningen.

Rekrutteringen til frivillige organisasjoner har tradisjonelt foregått ved at noen som allerede er engasjert spør noen de kjenner om de vil bli med. Hvis du ikke kjenner noen innenfor frivilligheten er kanskje sjansen for å bli invitert inn ganske liten. Men det er mange som står utenfor som kunne tenkt seg å komme innenfor. En undersøkelse fra 2015 viser at 39 % av befolkningen ikke deltar i frivillig arbeid i dag. Av disse sier over halvparten at de kan tenke seg å bidra – hvis de hadde blitt spurt.

For å gjøre noe med dette, har Frivillighet Norge laget en nettside hvor alle landets organisasjoner gratis kan legge ut oppdrag som de ønsker seg nye frivillige til. Frivillig.no lar folk som er interessert søke opp oppdrag på steder der de ønsker å være frivillige.

Over 1000 organisasjoner har registrert seg, og pågangen fra interesserte potensielle frivillige er stor. Mange organisasjoner er godt i gang med å bruke frivillig.no, men det er plass til mange fler.

80% av de som melder seg, har bare vært frivillig noen få ganger eller aldri før. Det betyr at frivillig.no bidrar til nye hender i frivilligheten. Av de som har meldt seg gjennom nettsiden, svarer 80 % at de har lyst å hjelpe andre, tett etterfulgt av lyst til å lære noe nytt, treffe nye mennesker og støtte lokalsamfunnet.

Om kunstforeningen enda ikke har oppdaget Frivillig.no så oppfordrer vi til å registrere dere på nettsiden og legge ut oppdrag. Slik kan personer som ønsker å bidra, få muligheten til å gjøre en innsats.

Vil dere vite med om rekruttering og frivillig.no?

De ansatte i Frivillig.no reiser landet rundt og holder gratis foredrag, workshops og innlegg om rekruttering til frivillighet. Dersom kunstforeningen har planlagt en samling, gjerne sammen med andre frivillige organisasjoner, så kan man gjerne invitere med folkene bak frivillig.no til å delta. Kursene hjelper dere med å komme i gang med vervingen og deler verktøy og tips som gjør det enklere på veien.

Mer informasjon: Åpne kurs om frivillig.no

Se hvordan kunstforeningen kan komme i gang med www.frivillig.no:

Å delta i frivillig arbeid gir mye tilbake, i videoene under kan du se hva Camilla og Mahmoud får ut av å bidra.