Skip to content
Norske Kunstforeninger

«A K Dolven. amasone»

  • Kunstner A K Dolven står i et rom med betongvegger, delvis opplyst av sollys som kaster en tydelig skygge på veggen bak henne. Hun holder hånden opp i en gest, som om hun arbeider med noe utenfor bildet eller demonstrerer en idé.
    A K Dolven fotografert i sitt atelier i Oslo. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • Nærbilde fra A K Dolvens film amazon (2005), som viser en naken skulder og kragebein i sollys. Filmen er skutt på 16 mm og vises uten lyd.
    A K Dolven, amazon, 2005, 16 mm film uten lyd. Kamera: Vegar Moen. © Dolven, A K/BONO

Utstillingen «amasone» er A K Dolvens første retrospektive-utstilling og viser arbeidene til en av Norges mest kjente kunstnere. Dolven har jobbet internasjonalt i over fire tiår, og inviterer nå publikum til en sanselig opplevelse på Nasjonalmuseet. Sammen med den erfarne britiske kuratoren, Ann Gallagher, tidligere direktør for samlinger ved Tate, og et sammensatt team fra Nasjonalmuseet, fyller hun den store lyshallen øverst i museet. 

I «amasone» utforsker Dolven det universelle og tidløse gjennom det intime; det kjente og ukjente. Arbeidene åpner opp for nye blikk og perspektiver på verden som omgir oss, og varierer i bruken av medium og materialer fra videoinstallasjoner og filmprojeksjoner, malerier og skulpturer, lydverk og tekst og fotografier.   

Utforskning av menneskets tilstedeværelse og menneskekroppen 

Dolvens kunstnerskap kjennetegnes av undersøkelser av naturfenomener som lys og mørke og vær. Men også utforskninger av menneskets tilstedeværelse og menneskekroppen: Som serien av verk der flere kvinnelige torsoer er vendt mot et vakkert nordnorsk sjølandskap. Eller i videoverket «amazon» (2005), med hyppig klippede og nærfilmede sekvenser og av en androgyn skikkelse som skyter med pil og bue; en moderne utforskning av den gamle greske myten om den kvinnelige amasone-krigeren. 

I sine arbeider tar Dolven gjerne i bruk kunsthistoriske forbilder, som Helene Schjerfbeck, Peder Balke og Edvard Munch og knytter på denne måten fortid og nåtid sammen.  Den sårbare selvtilliten hos ungdommer utforskes for eksempel i puberty, kunstnerens hyllest til Edvard Munchs maleri med samme tittel. 

Gjennom retrospektive-utstillingen ser Dolven tilbake på en lang karriere som internasjonal samtidskunstner. Om tiden fremover sier hun: 

Jeg kommer alltid til å fortsette å lage kunst, så lenge jeg er vertikal, så kommer jeg til å fortsette. Jo mer jeg jobber, jo flere ideer får jeg, jo mer inspirert blir jeg. Det stopper ikke, forteller Dolven til Kunst Pluss. 

I neste utgave av Kunst Pluss intervjuer Hanna Gjelten Hattrem AK Dolvens. Du kan lese intervjuet i sin helhet når tidsskriftet utkommer 4. juni. 

  • A K Dolvens fotografi 1 am south (2003) viser en naken skikkelse sittende alene på en øde strand, vendt mot et stille hav og fjell i det fjerne. Bildet er et C-print og formidler en meditativ, tidløs stemning i et nordlig kystlandskap.
    A K Dolven, 1 am south, 2003. C-print fotografi. Foto: Vegar Moen, © Dolven, A K/BONO
  • Videostill fra A K Dolvens verk puberty (2000). Bildet viser en naken ung person sittende på en enkel seng med hvitt teppe, iført hodetelefoner. Rommet er svakt opplyst, og en mørk skygge faller på veggen bak. Stemningen er dempet og intim, med fokus på stillhet, sårbarhet og overgang. Verket er en videoprojeksjon med lyd.
    A K Dolven, puberty, 2000 (videostill). Videoprojeksjon med lyd. Foto: A K Dolven Studio, © Dolven, A K/BONO

«A K Dolven. amasone» 
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
25. april–31. august 2025