Beskyttelse og sårbarhet
Astrid Mørland arbeider i hovedsak med maleri, men også med installasjon, tegning og grafikk. Siden 1997 og fram til i dag har hun deltatt på flere utstillinger i inn- og utland. Astrid Mørland deltok bl.a. på utstillingen «Surrealismen i Norsk kunst» på Stenersenmuseet i 2010 og hennes bildeuttrykk preges av hennes påvirkning av surrealismen, en retning innen kunsten som kjennetegnes ved at kunstnerne vendte seg bort fra realitetens verden til det underbeviste og drømmenes verden med sterke ønsker om å utslette skillet mellom fantasi og virkelighet.
Beskyttelse og sårbarhet
Tema som beskyttelse, tap og sårbarhet ligger bak Astrid Mørlands bildemotiver og installasjoner der hun bruker kjolen som metafor og den blir både kropp og uttrykk for indre og ytre påvirkninger. I maleriet er hun opptatt av å skape egne scenarier av ulike møter innen de samme nevnte temaer. Kjoleobjektet går ofte igjen både som hovedmotiv eller sammen med andre elementer. Andre motiv kan være mumier fra Grønland og inuittklær som kan gi en utvidet forståelse/erkjennelse av beskyttelse og sårbarhet. Astrids bildeverden er mangfoldig og uttrykksfull og preges av store kontraster mellom ulike elementer og sterke farger. Astrid Mørlands bildeverden presenteres i full bredde i Meta Hansen Kulturhus i regi av Lillesand Kunstforening.
Astrid Mørland studerte bl.a. ved Statens Kunstakademi med Zdenka Rusova som professor og senere studerte hun kunsthistorie ved UiO med surrealisme som tema. Astrid Mørland, (1950)) er født i Kragerø, hun var bosatt i Åsgårdstrand fra 1997 før hun flyttet sørover og nærmere sin familie i Lillesand i 2017.
Beskyttelse og sårbarhet
Astrid Mørland
Lillesand Kunstforening
22.11.–13.12