Closed Doors Open Skies
Fogdegaarden Kunstforening inviterer til utstillingsåpning og boklansering 8. november. Billedkunstner og fotograf Marilyn Ann Owens har siden 2017 fotografert de synlige restene av anleggene på Tangen Fort i Langesund. Nå har arbeidet resultert i en separatutstilling med 35 verk og en kunstbok med tekster av kunsthistoriker Line Ruud Ørslien.
Strukturene på Tangen Fort er i dag uten funksjon og overlatt til naturens langsomme nedbrytning. Høstløv, vindfall, snø, vann og vegetasjon får fritt legge seg over murverket og forsterker forvitringen. Gjennom svart-hvitt-fotografier har Owens dokumentert de gradvise endringene gjennom ulike årstider.
Flertallet av fotografiene viser gjenmurte innganger – mange av dem merket med høye, gåtefulle nummer. Historien antyder at det skjuler seg omfattende anlegg bak de små, tildekkede åpningene. Dette vekker spørsmål om hva vi er avskåret fra å erfare, og hvilke fortellinger som holdes tilbake.
Noen verk åpner derimot mot hav og himmel, og skaper en sterk kontrast mellom det lukkede og det vidåpne. Spennet mellom det som er lukket og uendelighet gir utstillingen en vesentlig narrativ kraft.
Selv om prosjektet har en dokumentarisk tilnærming, er fotografens nærvær tydelig. Owens’ presise valg – utsnitt, lys og detaljgjengivelse – styrer opplevelsen og gjør møtet med Tangen Fort både konsentrert og nytt.
Bildene rommer ubehagelige erkjennelser: brutaliteten i menneskeskapte strukturer og vår evne til å legitimere handlinger når mål skal nås. De gjenmurte inngangene kan leses som metaforer for lukkede indre rom – steder der tvil, anger og samvittighet er forseglet for å unngå at overbevisninger utfordres.
Om kunstneren
Marilyn Ann Owens (f. 1950) er født i Durham, Storbritannia og har vært bosatt og virksom i Norge siden 1972. Hun er utdannet ved Sunderland School of Art and Design (avdeling billedkunst), Newcastle University og Universitetet i Oslo. Owens arbeider hovedsakelig med maleri, tegning, grafikk og fotografi og har en lang rekke separat-, gruppe- og kollektivutstillinger bak seg. I 2023 viste Telemark Kunstsenter den retrospektive utstillingen «Stone Blood Bone/Stein Blad Bein», som ga et samlet innblikk i hennes rundt 50 år lange virke. Owens arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Museet for Samtidskunst, Norsk Kulturråd og en rekke kommuner og fylkeskommuner.
Fogdegaarden Kunstforening
«Closed Doors Open Skies»
Utstillingsperiode: 08.11.–30.11.