Skip to content
Norske Kunstforeninger

Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom»

  • En mann i en mørk blazer og svart skjorte snakker foran en vegg med malerier. Han gestikulerer med hendene, og bak ham er veggene dekorert med et abstrakt mønster.
    Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom» Foto: Merete Haseth
  • Et fargerikt, abstrakt maleri med geometriske former henger på en vegg med et gråstripet, geometrisk mønster.
    Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom» Foto: Merete Haseth
  • En rekke med fire rektangulære, abstrakte malerier henger på en hvit vegg. Hvert maleri har forskjellige fargemønstre, og de er sett fra siden.
    Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom» Foto: Merete Haseth

Marius Martinussen henter inspirasjon fra medier og reklamespråk. Han arbeider med sterke farger og tydelige kontraster, og maleriene hans har ofte et energisk og direkte uttrykk. Referansene spenner fra populærkultur til kunsthistorie med en fargebruk som gir assosiasjoner til både storbyens lysskilt og graffiti. Praksisen hans trekkes gjerne i retning av pop art, ekspresjonisme og modernistisk abstraksjon. Han undersøker maleriets utfordringer gjennom formale eksperimenter, men også ved å låne og omforme ulike stiluttrykk og teorier fra kunsthistorien. 

Maleriet som utforskning 

Martiniussen presenterer nå en rekke nyere arbeider i Levanger Kunstforening, hvor ulike serier og uttrykk settes i dialog med hverandre. Fellesnevneren i utstillingen «Flere innganger, samme rom» er maleriet selv – som rom, språk og som et åpent felt for utforskning. Serien «Curtains» introduserer maleriet som en scenisk åpning; et møte mellom flate, dybde og illusjon. 

De geometriske prisme-maleriene undersøker lys og form gjennom presise, fargesterke konstruksjoner. I figurmaleriene, plassert i landskap som kan minne om måneoverflater, trer en friere, mer organisk energi frem. 

Utstillingen inkluderer også et nytt veggmaleri, hvor elementer fra de ulike seriene samles i én romlig helhet. I tillegg presenteres en stripe-serie inspirert av Jasper Johns’ ikoniske crosshatch, men transformert til et presist og fargerikt maleri med graderte overganger og vibrerende felter. 

  • En mann med langt, blondt hår, kledd i en svart genser og svarte jeans, står midt i et galleri med armene i kors. Han smiler til kameraet. Bak og ved siden av ham henger det flere fargerike, abstrakte malerier.
    Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom» Foto: Merete Haseth
  • En mann i mørk dress står i et galleri med hendene bak på ryggen. Han ser mot siden, omgitt av flere malerier og vegger med et abstrakt mønster.
    Marius Martinussen «Flere innganger, samme rom» Foto: Merete Haseth

Kontroll og frihet 

Martiniussens arbeidsmetode er både kontrollert og utforskende. Maleriene er utført i airbrush og tape med komposisjoner bygget opp lag for lag, og med farger, lys og bevegelser som gradvis oppstår.  Arbeidene er abstrakte undersøkelser av hvordan vi ser, snarere enn hva vi ser på.  

«Flere innganger, samme rom» utforsker maleriets mange uttrykk og muligheter, hvor spenningen mellom kontroll og frihet er et gjennomgående tema. Utstillingen aktualiserer dermed maleriet som et felt i stadig ekspansjon, hvor visuell erfaring oppstår i skjæringspunktet mellom formale eksperimenter, kunsthistoriske referanser og samtidens visuelle kultur. 

Om kunstneren 

Marius Martinussen (f. 1978 i Kristiansand) er maler og grafiker. Han er bosatt i Oslo og utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Martiniussen har markert seg som en av de mest produktive og markante malerne som vokste opp på 80- og 90-tallet. 

Martiniussen har en lang rekke separat- og gruppeutstillinger bak seg både i Norge og utlandet. Verkene hans er innkjøpt av bl.a. Statoil Hydro, Norges bank, Rederiforbundet og Norsk kulturråd. Han har også utført flere utsmykkingsoppdrag for ulike institusjoner. 

Marius Martinussen 
«Flere innganger, samme rom»
Levanger Kunstforening

13. september – 5. oktober 202