Skip to content
Norske Kunstforeninger

"The Sign of Four" - Marius Engh

Et innendørs bilde av et lyst rom i et kunstgalleri. Veggene er hvite og taket har dekorative lister. I sentrum av rommet står en høy, gjennomsiktig sokkel av glass. På toppen av sokkelen er det en liten, hvit skulptur formet som et bur. På sokkelen er det skrevet noen tegn med svart skrift. Til venstre på den hvite veggen henger et lite, gråhvitt, abstrakt kunstverk. Taket har spotlighter som lyser opp kunsten. Gulvet er av betong.
Marius Engh "The Sign of Four" 2025. Foto: Henrik Follesø Egeland/Oslo Kunstforening

Marius Engh
21. august – 12. oktober 2025
Oslo Kunstforening

The Sign of Four er en separatutstilling av Marius Engh utviklet etter et studieopphold i Athen. Utstillingen undersøker forholdet mellom skulptur og landskap, med særlig vekt på pidestallens og portrettbystens opprinnelse i den såkalte herme-skulpturen. En herme er en abstrakt skulpturform basert på guden Hermes fra antikkens Hellas – først markert som varde, senere som rektangulær søyle med portrettbyste.

Engh trekker linjer mellom antikkens markører i landskapet – grensesteiner, milesteiner, veikryss, markedsplasser og hellige steder – og tradisjoner for portrettering som har utviklet seg fra denne formen. Tittelen The Sign of Four viser både til hermens kvadratiske form og dens funksjon som veiviser i kryssets fire retninger. I tillegg refererer navnet til Hermes’ tilknytning til tallet fire – i antikken og senere i handels- og maker-merker som symbol på flaks.

I verkenes formspråk utforskes forbindelser mellom tidligere tiders gudedyrkelse, symbolbruk og monumentalt uttrykk, og hvordan slike forestillinger fortsatt speiler – og utfordrer – vår samtid. Pidestallen ses på både som bærer og symbol, og Engh undersøker hvordan abstrakt skulptur og det monumentale manifesterer seg i vår tid gjennom materialitet, symboler og historiske referanser.

Om kunstneren:

Marius Engh (f. 1974, Oslo) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Engh har hatt separatutstillinger både i Norge og internasjonalt, og hans praksis omfatter skulptur, installasjon, fotografi, tekst og trykk.

  • Et kunstverk i metall henger på en hvit vegg i et lyst rom. Metallplaten er rektangulær, vertikalt orientert, og har en grov, relieffaktig tekstur som forestiller en figur i et skoglandskap. Kunstverket lener seg på en smal, hvit hylle som er montert på veggen. Lyset faller på det fra siden og understreker overflateteksturen. Bakgrunnen er en hvit vegg, og rommet virker tomt for andre gjenstander.
    Marius Engh "The Sign of Four" 2025. Foto: Henrik Follesø Egeland/Oslo Kunstforening
  • En stående, rektangulær skulptur med en høy, smal form. Skulpturen er malt med et iøynefallende sikksakk-mønster i lyseblått og lys grønt. På toppen er det montert en skinnende, sølvfarget roterende takventil. Skulpturen har to horisontale utstikkere, én på hver side, som skaper en tverrgående form. Kunstverket står midt i et lyst rom med grått gulv og hvite vegger.
    Marius Engh "The Sign of Four" 2025. Foto: Henrik Follesø Egeland/Oslo Kunstforening